• Vad görs för att förbättra Kalmars företagsklimat?

Vilka insatser har majoriteten genomfört under det gångna året för att förbättra dialogen mellan kommunen, politiken och våra företagare samt förbättra tjänstemännens förståelse för – och attityd gentemot – företag och företagande? Den fråga ställer Kristdemokraternas gruppledare Christopher Dywik till kommunalrådet Johan Persson (S) inför måndagens fullmäktige.

Under 2019 tappade Kalmar kommun hela 64 platser i Svenskt Näringslivs rankning av det lokala företagsklimatet. 2020 års ranking har ännu inte slappts, men Demoskops lokala företagare-enkät vars resultat är en av de parametrar som vägs in i rankingen har presenterats.

Glädjande för Kalmars del är framförallt att nöjdheten med Vägnät, tåg-och flygförbindelse har ökat, frågor som vi svårligen kan påverka på kommunal nivå. Likaså har nöjdheten med mobilnät och bredband ökat, vilket KD som länge har pressat majoriteten i frågan, givetvis glädjer oss åt.

Det finns dock ett antal punkter där kommunen är direkt rådiga – som vi kan påverka – där fjolårets stora tapp tyvärr tycks ha fortsatt. När det gäller politikernas och tjänstemännens attityder, upphandlingar och dialog med kommunala beslutsfattare så kan mer önskas. I den del av enkäten där företagarna själva får specificera sina rekommendationer till kommunen så blir det också tydligare vad som anges. Förutom generella önskemål om förbättrad infrastruktur lokalt och vikten av att minska brottsligheten och öka tryggheten, så lyfts tre specifika områden åter fram: Bättre dialog, ökad förståelse och snabbare handläggning.