• Fel placering, fel utformning och fel tidpunkt

Under gårdagen gick planen för det kontroversiella hotellet framför Kalmar slott ut på samråd. KD beklagar att majoriteten inte tagit till sig av den omfattande kritiken, gällande såväl placering som utformning, utan väljer att gå fram med samma förslag som tidigare avslöjats av media.
    -Ingen som på allvar värnar Kalmars historiska kulturmiljö och inser att den inte är ett hinder för utveckling och tillväxt – utan tvärtom är vår styrka – kan rösta för detta befängda förslag, säger Kristdemokraternas gruppledare Christopher Dywik.

– Vi har försökt komma med konstruktiva förbättringsförslag, men då de kallsinnigt viftats bort tvingas vi nu säga nej. Att uppföra tre rostbruna betongkolosser som helt förändra stadsbilden och hotar riksintresset för kulturvård, genom att upprätta en sovjet-arkitektonisk barriär som skymmer en stor del av siktlinjen mellan vår historiska stadskärna Kvarnholmen och vårt vackra renässansslott, gynnar inte Kalmars utveckling, förklarar Dywik.

– Att det sommartid behövs fler övernattningsplatser i Kalmar råder det ingen tvekan om. Vi välkomnar utvecklig, nybyggnationer och satsningar inom besöksnäringen och mötesindustrin både på landsbygden och i centrala Kalmar. Vi välkomnar att befintliga hotell byggs ut liksom de planer som finns på en ny större hotellbyggnad på närliggande Barlastholmen. Dessa byggs på ett föredömligt sätt så de passar in både arkitektoniskt och höjdmässigt på deras respektive platser. Detta är dock inte något man kan säga om dessa nya hotellplaner.

– När det byggs på Kvarnholmen så ska det ske på ett sådant sätt att det inte hotar att förstöra den ovärderliga kulturmiljö som det tagit generationer att bygga upp. Nya byggnationer måste anpassas efter kringliggande bebyggelse så de stärker områdets unika karaktär, snarare än att slå sönder det och ge området en känsla av att vara spretigt och illa genomtänkt.

– Turerna kring de kontroversiella hotellplanerna framför Kalmar slott har utmärkts av trixande och hemlighetsmakeri. Rapporter har beställts, återkallats och censurerats, korrespondens och förslag har inte diarieförts och överläggningar mellan Kalmar kommun och Länsstyrelsen har hemlighållits från såväl oppositionen som allmänheten under brinnande valrörelse. Nu försöker man ”smyga igenom detaljplanen” mitt under brinnande Corona-pandemi när allas tankar är på annat håll. Det är bedrövligt, avslutar Dywik