• KD hoppas på stor uppslutning vid årlig städdag av Kalmarkusten

Pressmeddelande 2020-04-25

För tredje året i rad arrangerar KD en städdag med anledning av Nordiska kusträddaredagen 2/5. Christopher Dywik, Gruppledare för KD i Kalmar och ledamot i EuroRegion Baltic:s Water Core group och partikamraten Mats Wåhlin, ledamot av Vatten och Miljönämnden hoppas på stor uppslutning.

– Nedskräpningen av våra hav är ett av vår tids största miljöproblem och det är viktigt att vi som bor här tar vårt ansvar för vår närmiljö. Vi älskar Kalmar och vill att Kalmar ska vara en vacker och trygg stad. Tyvärr förekommer det ganska mycket nedskräpning både på land och längst med strandkanten vilket både förstör vår havsmiljö och bidrar till ökad otrygghet, säger Dywik.

– Nedskräpningen i våra hav kommer huvudsakligen från land och över 86% är plast vilket är ett oerhört stort problem för alla oss som vill att kommande generationer ska kunna bada och fiska i Kalmarsund precis som vi har gjort. Det största problemet med plast är ju att det inte bryts ner utan bara fragmenteras och till slut blir microplaster som inte bara kan vara bärare av farliga kemikalier utan också bära med sig skadliga virus och bakterier, fyller Wåhlin i.

– Nedskräpning leder också till ökad otrygghet. Flera studier visar att människor helt enkelt uppfattar det som okej att slänga skräp på en plats som redan är nedskräpad och att platsen till slut uppfattas som otrygg eftersom det betyder att de som bor där inte bryr sig. Brist på papperskorgar men också lathet är tyvärr de vanligaste anledningarna. Här är det viktigt att vi från politiken ser till att vi gör det lätt för Kalmarbor och turister att göra rätt för sig. Papperskorgar och askkoppar längst med kusten och Systraströmmen är tex ett absolut måste om man tar nedskräpningen av våra hav på allvar, konstaterar Dywik.

– Alla är välkomna! Just nu är det många som är isolerade inomhus och många aktiviteter som tvingats ställa in pga Corona-epidemin. Förhoppningsvis är städdagen något som kan locka många att komma ut och – på tryggt avstånd ifrån varandra – göra en viktig insats tillsammans. Vi samlas på parkeringen mitt emot Sylvanderparken och kommer framförallt fokusera på området vid Sylvanderparken/Stadsparken och jobba oss upp längst med Systraströmmen. Är man intresserad så finns mer information på vårt Facebook-event – ”Städdag 2/5 För ett vackrare Kalmar”. Handskar och ev stövlar rekommenderas och man får gärna ta med sig en egen räfsa eller annat som man kan fiska upp skräp med. Ju fler vi blir ju mer skräp kan vi plocka upp, avslutar Wåhlin.