• KD riktar skarp kritik mot nya skolskjutsriktlinjer för 6-åringar

Utbildningsnämnden och Södermöre Kommundelsnämnd har idag fattat ett beslut om nya skolskjutsriktlinjer som innebär att gränsen för skolskjuts till barn i förskoleklass höjs från två kilometer till tre kilometer. Ett beslut som Kristdemokraterna riktar skarp kritik emot.

– Vi har försökt få klarhet i varför majoriteten anser att det är rimligt att så små barn ska behöva gå så långt, men får inga tillfredställande svar, säger Christopher Dywik, Gruppledare för Kristdemokraterna i Kalmar kommun (och vice Ordförande i Södermöre kommundelsnämnd).

I underlaget anges att gränsen bör vara den samma som för lågstadiet eftersom förskoleklassen numera är obligatorisk. En förklaring som Fredrik Sjömar, som representerar KD i Utbildningsnämnden, inte tycker duger.

– Det är inte ett tillfredställande svar. Förskoleklassen har varit obligatorisk i två år nu. Läroplanen gör fortsatt skillnad mellan förskoleklass och grundskola. Barnen är sex år gamla, en kilometer längre skolväg är ganska långt. Jag tycker att Lasse Johansson (S) borde ge en ordentlig förklaring till berörda föräldrar och barn som nu förlorar sin skolskjuts varför han anser det nödvändigt, säger Fredrik Sjömar (KD).