• KD arrangerar skräpplockardag

På söndag 5/5, kl 13.00 kommer Kristdemokraterna i Kalmar, likt föregående år, delta i Nordiska Kusträddardagen. KD:s arrangemang är likt föregående år det enda arrangemanget i Kalmar.

– Vi kristdemokrater älskar vår vackra stad, land och kustmiljö! Tyvärr förstörs vår kustmiljö av plastpåsar, flaskor, fimpar, glasbitar, batterier och burkar som inte plockas upp, och hamnar i havet och våra kanaler. Därför kommer KD också i år delta i Nordiska kusträddaredagen och röja upp längst med kusten och Kalmars kanaler, säger Mats Wåhlin (KD), ledamot i Vatten- och miljönämnden.

– Nedskräpningen av våra hav är ett av vår tids största miljöproblem. Vi deltar i Nordiska kusträddardagen för att vi har ett gemensamt ansvar att ta hand om vår vackra stad. Vi har ju inte bara ärvt den av tidigare generationer – vi har också ”lånat” det av våra barn. Det är upp till oss att se till att lämna över det bättre än vi fick det! Det kallar vi kristdemokrater förvaltarskapstanken, avslutar Christopher Dywik, Gruppledare KD Kalmar och ledamot i ERB:s Water Core group (Arbetsgrupp för vattenfrågor inom EuroRegion Baltic). Och uppmanaralla som vill göra en insats för ett vackrare Kalmar att sluta upp med på parkeringen mitt emot Sylvanderparken 13.00 på söndag.

Anmäl dig till skräpplockardagen på Facebook.