• Vilken konsekvensanalys har gjorts av majoritetens nedskärningar på träffpunktsverksamheten i Södermöre?

Vilken analys har gjorts kring de emotionella konsekvenserna för de äldre och de ekonomiska konsekvenserna för nämnden av den radikala nedskärningen på träffpunktsverksamheten som majoriteten nu beslutat om? Och bedömer du att budgetramen för äldreomsorgen i Södermöre kommundelsnämnd är tillräcklig?
    De frågorna ställer Christopher Dywik (KD), vice Ordförande i Södermöre kommundelsnämnd till nämndens Ordförande Magnus Uhr (S) med anledning av majoritetens beslutade nedskärningar på träffpunktsverksamheten i Södermöre.

Vi har ett ansvar för att de äldre i Södermöre får en meningsfull vardag och guldkant på sitt åldrande. För många äldre, både de som bor på ett särskilda boendet, de som bor hemma men har hemtjänst – men också många som bor hemma helt utan stöd från kommunen är Träffpunktens verksamhet kärnan i deras vardag och något som avsevärt bidragit till deras glädje och välbefinnande.

Ensamhet och i synnerhet äldres ensamhet är en av vår tids stora utmaningar. Enligt Socialstyrelsens brukarundersökning besväras ca 6 av 10 av de äldre av ensamhet (jämfört med 7 av 10 för Kalmar).

Därför är det med sorg och förskräckelse som vi ser hur S-V-C-majoriteten genomför en stor nedskärning på en av våra mest populära och välbesökta verksamheter som framgångsrikt jobbar mot just äldres ensamhet. Träffpunktsverksamheten i Södermöre har länge legat i framkant. Och som en följd har vi haft en betydligt högre nöjdhet än i övriga kommunen, vilket varit anledningen till att KD länge lyft fram verksamheten och velat sprida dess arbetssätt till resten av kommunen.

Att de som byggt upp vårt land ska behöva plågas av ensamhet är en skam och ett svaghetstecken. Det kommer givetvis påverka de äldres välbefinnande och trivsel – och i förlängningen också leda till ökad ensamhet. Ensamhet och isolering skapar ångest och ångest skapar sjukdomar. Och sjukdomar skapar givetvis ökade vårdkostnader. Men mer om detta vet säkert majoriteten….