• Varför har Kalmars historiska monument tillåtits förfalla?

Vad hände med den utlovade ”uppsnyggandet” av och runt omkring Vasamonumentet och minnesstenen för Gustav Vasas landstigning (från Ludvig XVIII:s besök i Kalmar år 1804) på Stensö udde? Den fråga ställer Christopher Dywik, gruppledare för Kristdemokraterna till Servicenämndens Ordförande Johanna Petersson (C).

Den 31 maj var det 500 år sedan Gustav Vasa, efter en tids fångenskap i Danmark och exil i Lübeck, landsteg på Stensö udde för att påbörja befrielsen av Sverige från det danska oket. 1804 restes en minnessten över denna händelse vid vattenbrynet efter Ludvig XVIII:s besök i Kalmar. Och den 31 maj 1851 invigde 3000 Kalmarbor högtidligen ett pampigt minnesmonument på udden.

Inför 500-års jubiléet 2020 skulle monumenten restaureras och högtidligen återinvigas under pompa och ståt. På grund av det kinesiska Coronavirusets härjningar runtom i världen tvingades detta storslagna firande dessvärre stå tillbaka. Men hur gick det egentligen med restaureringen av monumenten? Monumentet från 1851, som numer är placerad i Statsparken, har äntligen fått en välbehövlig restaurering. Men tex minnesstenen från 1804 tycks helt glömts bort och texten på stenen går nu knappt att läsa.