• Utvärdering och nödvändiga förändringar av Kvarnholmens P-regler

Christopher Dywik, gruppledare för KD i Kalmar ställer en Enkel fråga till Samhällsbyggnadsnämndens Ordförande Peter Akinder (S) |
    – När kommer den utlovade utvärdering presenteras och anser majoriteten, liksom oss, att det vore lämpligt att ändra tiden för ärendeparkeringen från 30 till 60 minuter?

I juni 2019 antog kommunfullmäktige en ny handlingsplan för angöring och parkering i ” Kalmar city” som ett led i att vända den negativa utveckling som handeln på Kvarnholmen länge brottats med. Det var ett viktigt steg i rätt riktning för en mer levande stadskärna och samtliga partier slöt upp bakom förslaget.

När förslaget debatterades fanns det dock vissa detaljer kring priser och tidsgränser vars effekter som det rådde skilda meningar om. För KD:s del var det oerhört viktigt att de teorier som fanns kring hur man bäst styr besök till Kvarnholmen och får en god ruljangs på trafiken fick testas i praktiken, för att sedan utvärderas och korrigeras efter ungefär ett år. Ett förslag som KF biföll.

Sedan dess har mycket hänt. Situationen under Corona-epidemin har givetvis haft stor påverkan på flödet av bilar och parkeringssituationen på Kvarnholmen har förändrats drastiskt. Förändringar av delar av prissättningen har gjorts med införandet av gratis parkering på stadens besöksparkeringar, något som mötts med stor glädje.

Trots dessa förändringar så har det nya regelverket ändå fått testas i praktiken och synpunkterna till oss i politiken har varit många. Förutom synpunkter på priserna och det generella behovet av fler p-platser centralt (vilket bör lösas med ett P-hus vid Stagneliusskolan samt vid kvarteret Bönhasen och Lustgården) så har det framförallt framförts synpunkter på att 30 minuter är allt för kort tid för att hinna utgöra ett ärende på.