• Papperskorgar och askkoppar – ett måste för ett vackrare och tryggare Kalmar?

Anser du, likt mig, att papperskorgar och askkoppar längst med Systraströmmen, Sylvanderparken och Ängöleden är ett absolut måste för att på allvar kunna mota nedskräpningen av Östersjön och få ett vackrare och tryggare Kalmar? Den fråga ställer Christopher Dywik, gruppledare för Kristdemokraterna i Kalmar till Servicenämndens Ordförande Johanna Pettersson (C).

Nedskräpningen av våra hav är ett av vår tids största miljöproblem. Tyvärr förekommer det ganska mycket nedskräpning både på land och längst med strandkanten i Kalmar, vilket både förstör vår havs- och kustmiljö och bidrar till ökad otrygghet. Det är viktigt att vi som bor här tar vårt ansvar för vår närmiljö, men kommunen har också ett stort ansvar att skapa rätt förutsättningar.

Nedskräpningen i våra hav kommer huvudsakligen från land. Dels handlar det om giftiga kemikalier, tungmetaller, olja och diverse näringsämnen som rinner ut ifrån urbana miljöer på grund av bristfälligt utbyggt dagvatten. Men också fimpar, snusprillor och plast som hamnar där på grund av brist på papperskorgar – och lathet. Plast är också det absolut vanligaste skräpet i havet och på våra stränder vilket är djupt problematiskt för alla oss som vill att kommande generationer ska kunna bada och fiska i Kalmarsund precis som vi har gjort. Det största problemet med plast är nämligen att det inte bryts ner utan bara fragmenteras (och mistas för mat av havslevande djur) eller blir microplaster som inte bara kan vara bärare av farliga kemikalier utan också bära med sig skadliga virus och bakterier.

Nedskräpning leder också till ökad otrygghet. Vi kristdemokrater älskar Kalmar och vill att Kalmar ska vara både en vacker och trygg stad. Flera studier visar att människor helt enkelt uppfattar det som okej att slänga skräp på en plats som redan är nedskräpad och att platsen till slut uppfattas som otrygg eftersom det betyder att de som bor där inte bryr sig. ”Skräp föder skräp, som leder till klotter och skadegörelse”

Lathet eller ” att man inte kunde ta med sig skräpet” är vanliga anledningar till att man kastar skräp i naturen. Men den överlägset vanligaste orsaken är brist på papperskorgar. Här är det viktigt att vi från politiken ser till att göra det lätt för Kalmarbor och turister att göra rätt för sig. Att vara miljövänner.