• En dålig Julklapp att dra ner på träffpunkten i Påryd

Ensamhet och i synnerhet äldres ensamhet är en av vår tids stora utmaningar. Därför är det med sorg och förskräckelse som vi nås av beskedet att S-V-C-majoriteten inför morgondagens nämndmöte föreslår en stor nedskärning på en av våra mest populära och välbesökta verksamheter som framgångsrikt jobbar mot just äldres ensamhet, säger Christopher Dywik (KD), vice Ordförande i Södermöre kommundelsnämnd.

– Träffpunktsverksamheten i Södermöre har länge legat i framkant. Och som en följd har vi haft en betydligt högre nöjdhet än i övriga kommunen, vilket varit anledningen till att KD länge lyft fram verksamheten och velat sprida dess arbetssätt till resten av kommunen.

– Vi har ett ansvar för att de äldre får en meningsfull vardag och guldkant på sitt åldrande. Att de som byggt upp vårt land ska behöva plågas av ensamhet är en skam och ett svaghetstecken. Därför avsatte Alliansens 150 000 per träffpunkt i sin budget, för att utveckla det sociala innehållet på våra träffpunkter – och 20,9 miljoner extra för att stärka upp kommundellsnämnden.

– Att i ett sådant läge istället för att växla upp den så viktiga verksamheten, dra ner en 100% tjänst till 15% är rent oansvarigt. Det kommer givetvis påverka de äldres välbefinnande och trivsel – och i förlängningen också leda till ökad ensamhet och ökade vårdkostnader.

– Vi uppmanar majoriteten att tänka om och hitta dessa besparingar på annat håll, tex på central administration som svällt åtskilligt under senare år – och som också inför 2020 budgeteras få utökade anslag.

– Vi vill också peka på majoritetens uppenbara felbudgeteringar på kommunnivå när Södermöre Kommundelsnämnd – som har en ökad andel tyngre vårdkrävande brukare underbudgeteras – samtidigt som Omsorgsnämnden som har en allt lägre nivå tunga fall går mot ett rekordöverskott á 24,9 miljoner.