• Hur lär sig skolorna av varandras läxor?

Sedan 2008 har Skolinspektionen funnits. Myndigheten roll är att granska så att skolorna håller måttet och följer lagar och regler. Skolinspektionens granskningar och råd ger inte bara enskilda skolor möjlighet att förbättra sig utan också skolor möjlighet att lära sig av varandra.

Våra barns utbildning är något av det viktigaste som finns, och utbildning är en av kommunens kärnuppgifter. Våra skolor i Kalmar håller hög kvalitet, och det är något som vi kan vara stolta över. Varje dag går våra olika yrkesgrupper i skolan och förskolan till jobbet och utför storverk. Men bra kan alltid bli bättre, och brister riskerar lätt att missas i den egna verksamheten. Det är därför Skolinspektionens granskning är nödvändig.

Med anledninga av det ställer Fredrik Sjömar (KD) följande fråga till Utbildningsnämndens Ordförande Lasse Johansson:
    Hur kommer åtgärdsprogram efter Skolinspektionens granskningar andra skolor till del samt hur kommer åtgärdsprogram från Utbildningsförvaltningens skolor Södermöre till del och vice versa.

Denna tillsyn och granskning hjälper oss att garantera kvaliteten på undervisningen och att snabbt kunna åtgärda brister. Alla våra skolor granskas regelbundet av Skolinspektionen. Det sker också löpande så kallad tematisk granskning, där Skolinspektionen granskar ett utvalt område. Särskilt denna tematiska tillsyn är ett gyllene tillfälle att kunna utveckla vår verksamhet. Skolinspektionen bedömer verksamheten på slumpvis utvalda skolor och visar på styrkor och svagheter och ger förslag på hur verksamheten kan bli bättre.

När Skolinspektionen identifierar brister i någon av våra skolor får vi som huvudman skriva ett svar, eller vad man skulle kunna kalla ett åtgärdsprogram för hur vi ska rätta till bristerna. Det är enligt mig av största vikt att detta kommer alla skolor till del så att de kan lära sig av varandra.