• Göran Hägglund avgår som kristdemokraternas partiledare

JE GHVid en pressträff idag på förmiddag i riksdagshuset meddelade Göran Hägglund att han lämnar uppdraget som partledare för kristdemokraterna. Han motiverar detta bl.a. med att han vill ge sin efterträdare god tid att komma in i arbetet inför nästa riksdagsval. Göran har suttit som partiledare i snart 11 år varav åtta år som socialminister.Med Göran lämnar en av partiets verkliga veteraner i rikspolitiken partiledningen. Göran var med redan 1985 i den grupp som supportade Alf Svensson när han som förste kristdemokrat kom in i Sveriges riksdag. Det var ett resultat av den valsamverkan som skedde mellan Centern och KDS.
    Göran var gruppledare i vår första egna riksdagsgrupp efter valet 1991, då vi också kom med i vår första alliansregering med Alf Svensson, Inger Davidson och Mats Odell som ministrar. Carl Bildt var då statsminister. Den regeringen var en minoritetsregering eftersom också Ny Demokrati kom in det året.
    Tack vare Görans insatser i regeringsarbetet har ett antal positiva förändringar skett under de åtta alliansregeringsåren. Från oss seniorer vill jag särskilt lyfta fram fem sänkningar av skatten för pensionärer, slopad fastighetsskatt och LOV, ökad valfrihet.
    Vi tackar Göran för en gedigen insats som kristdemokraternas partiledare under dessa år.

Jan Erik Ågren
    Förbundsordf. Kristdemokratiska Seniorförbundet
    1:e vice partiledare 1985-1992
    tidigare riksdagsledamot 1991-1994, 2002-2006, 2009-2010