• Dags för Köping att förbättra sitt företagarklimat

Köpings kommun har ett fantastiskt centralt läge i Mälardalen med stora möjligheter att hävda sig som en attraktiv kommun att bo och leva i och att starta företag i som växer och blir framgångsrika. Men ska vi ha en chans att utveckla välfärden måste vi inse att företagsklimatet radikalt måste förbättras i kommunen.

Det lokala företagsklimatet är nämligen helt avgörande för välfärden i vårt land och i den kommun där vi bor. Så mycket som fyra av fem jobb skapas idag i de små och medelstora företagen i vårt land.

Det är faktiskt så att det är småföretagare som finner det mödan värt att starta, driva och utveckla sitt företag som ger jobb och skatteintäkter som gör att vi får råd med den viktiga välfärden. Man brukar tala om att ett privat företag med fyra anställda med råge finansierar en anställd i offentlig sektor. De privata företagen i Köping med sina 7.680 anställda bidrar med 2 miljarder kronor i skatt varje år till välfärden.

I de nationella mätningar som Svenskt Näringsliv gör traskar tyvärr Köping och flera andra västmanländska kommuner patrull år efter år genom att ligga bland de sämsta i landet. Men det går att förändra, vilket framförallt Kungsör och Hallstahammar är exempel på. Kungsör har nu tre år i rad förbättrat sin position genom en förbättrad dialog med företagen och ett konkret handlingsprogram som tagits fram av kommunen och företagarna tillsammans, som nu genomförs. Dessa exempel borde få Köpings kommunledning att agera.

I årets mätning där intervjudelen publicerats idag den 21 maj 2019 har 30 627 företagare tyckt till om företagsklimatet i sin kommun Där framgår att Köping ligger över riksgenomsnittet när det gäller tillgången till väg, tåg, flyg, tele och IT-nät.

Men på övriga områden är det inte lika munter läsning. När det gäller politikers och tjänstemäns attityder till företagande, myndighetsutövning, service till företagen, upphandling, konkurrerande kommunal verksamhet och handläggningstider ligger Köpings kommun betydligt sämre till än riksgenomsnittet.

Hur bra kommunen är på att föra en öppen och konstruktiv dialog med företagen har visat sig ha stor betydelse för om en kommun lyckas förbättra företagarklimatet eller ej.

Det krävs rejäla insatser från kommunens sida för att också Köping ska göra ett jättekliv med målet att åtminstone placera vår kommun bland de 100 främsta i landet. Lyckas vi med det kommer det att ge resultat.

Lars-Axel Nordell, Ordförande för Kristdemokraterna i Köping