• Varför tror du Köping backar medan Kungsör ökar starkt?

För ett år sedan slog det ner som en bomb. Köping hade tappat ytterligare 38 placeringar i Svensk Näringslivs kommunranking och gick ner till plats 252 bland landets 290 kommuner.
    Kristdemokraterna krävde  i en motion att kommunen arbetar fram en Näringspolitiskt strategi  tillsammans med företagen med tydliga mål för att vända den negativa utvecklingen och ge Köping ett annat näringsklimat, en jordmån där företagen kan blomstra. Kommunledningen avfärdade kommunrankingen med motiveringen att de anser den vara felaktig, missvisande och  ovetenskaplig eftersom alla företag som kommunen träffar är sååå nöjda.

Vi tog reda på att näringslivsavdelning och kommunledning gör ca 30 företagsbesök per år. Vi Kristdemokrater bestämde oss för att göra 130 företagsbesök under 2020. Vi startade vid årsskiftet och vi har mötts med öppna armar.  Hälften av företagen vi besökt har aldrig fått något besök av kommunledning och näringslivsavdelning. Vi har gjort timslånga, dokumenterande djupintervjuer som vi kommer att redovisa i en skriftlig rapport senare i år. Inom kort har vi besökt 130 Köpingsföretag som vi bjuder in till en återträff där vi presenterar vad vi kommit fram till, stämmer av innehållet och gör en form av kvalitetssäkring så att vi uppfattat allt rätt och att vi inte missat något viktigt.

I förra veckan kom en ny kalldusch för Köping. I 2020 års kommunranking tappar Köping ytterligare 25 placeringar. På fem år har kommunen gått kräftgång från plats 165 till plats 277, alltså 13 placeringar från att hamna allra sist, medan Kungsör på fyra år gått framåt från plats 286 till plats 52. Självklart måste Köping lära av grannkommunen Kungsör och göra som vi föreslagit, att tillsammans med företagen utarbeta en handlingsplan med tydliga mål.  Varför inte sätta målet att Köping ska hamna på plats top 50 om fem år?

Den 11 sept 2022 är det val. Då har kommunens ca 2.500 företagare och alla andra kommuninvånare chansen att se till att det blir en förändring. Då kan vi se till att vi får en kommunledning som inte likt strutsen stoppar ner huvudet i sanden och hoppas faran går över av sig själv. Då kan vi skapa en jordmån som får företagen att blomstra, för att säkra jobben, den sociala välfärden och skapa en tydlig framtidstro i vår kommun.

Vår motion från 2019 om företagsklimatet

Bli medlem och hjälp oss skapa ett bättre näringsklimat i Köping

Lars-Axel Nordell
    Ordförande KD Köping