• Dags reformera partistödet

Kristdemokraterna och Centerpartiet i Köping har lämnat in en motion om att kommunen under 2019 ska göra partistödet i Köpings kommun mer rättvist. Redan för 27 år sedan kom en lag som sa att det inte räcker med att ge partierna ett ekonomiskt stöd bara beräknat på hur många mandat de har i kommunfullmäktige. Därför ska det dels vara ett grundstöd lika för alla partier kombinerat med ett mandatstöd.

Kommunallagen säger att stödet inte får utformas så att det otillbörligt gynnar eller missgynnar något parti. Köping har en mycket låg nivå för grundstödet. Det ligger på 5 procent medan det i grannkommuner som Kungsör och Arboga ligger på 46 procent respektive 41 procent. Därför föreslår nu KD och C i sin motion att Köping ser över reglerna så att grundstödet utgöra en betydligt större andel av det kommunala partistödet än idag.

– För oss är det en demokratifråga, säger Kristdemokraternas gruppledare i Köping, Anna-Carin Ragnarsson. Alla partier har lika många medborgare att nå ut till för att kunna informera och ha en aktiv dialog. Idag gynnas de tre största partierna medan övriga fyra partier missgynnas.

– Skulle Köping tillämpa samma procentuella nivå på grundstödet som Kungsör skulle det vara betydligt mera rättvist, säger Centerpartiets gruppledare i Köping Jenny Adolphsson. Med en omfördelning där man inte förändrar det totala anslaget för partistöd i budgeten skulle t e x partier med bara 2 mandat få 40.000 kronor mer per år i kommunalt partistöd, vilket har stor betydelse för de mindre partierna, avslutar Jenny Adolphsson.