• Inrätta en F till 9-skola i Köping!

Köpings yngre befolkning blir fler och idag behövs fler skolklasser som inte kommer att rymmas i nuvarande skollokaler. Därför planerar kommunen att bygga fler skolor. I detta planeringsarbete bör kommunen ta tillfället i akt och pröva alternativa lösningar som kan bli mer kostnadseffektivt samtidigt som det kan innebära andra fördelar.

Vi föreslår att kommunen som alternativ till nuvarande skolorganisation ser över möjligheterna att inrätta en skola för elever från förskoleklass upp till klass nio, en s.k. F till 9-skola. En sådan lösning skulle kunna genomföras i en befintlig skolbyggnad.

En lugn och trygg skola. En F till 9-skola har viktiga fördelar. Genom en obruten skolgång på samma skola lär elever, lärare, elevhälsopersonal känna varandra väl under 10 år. Eleverna blir sedda, kända till namn och person vilket gör det möjligt med personlig kontakt och därmed bättre ordning och ökad trivsel. En gemenskapskänsla kan byggas upp som motverkar mobbing och annan exkludering. En lugn miljö som främjar inlärning skapas.

Åldersblandning är bra! Äldre elever lär sig visa hänsyn, ta ansvar och vara goda förebilder för de yngre eleverna. De yngsta får en odramatisk kontakt med de äldre. Gemensamma åldersblandade aktiviteter kan skapas.

Elever slipper skolbyten i känslig ålder. I nuvarande organisation (förutom Malmaskolan) kommer eleven i övergången från mellanstadiet till högstadiet både till nya lokaler och ny okänd skolpersonal. En del elever har svårt att hantera denna stora förändring. Plötsligt är man minst på skolan. Nya lokaler och stora, stökiga elever. Med en sammanhållen skolgång från förskoleklass upp till nian slipper eleverna detta skolbyte.

Bättre resultat. F till 9 ger även fördelen av en genomtänkt pedagogisk linje genom hela skolgången där arbetslagen kan samverka. Det ger ökad kvalitet i undervisningen med bättre förutsättningar för ökad kunskapsinlärning.

Valfrihet! En F till 9-skola ger ökad valfrihet i Köping.  Kan vi dessutom vara öppna för att minst en friskola gärna med alternativ pedagogik, etablerar sig i Köping, blir vi sannolikt en ännu attraktivare skolkommun.

Mot bakgrund av det ovan anförda föreslår vi Kommunfullmäktige besluta

Att     se över möjligheterna att inrätta en F till 9-skola i Köping.

Köping den 17 juni 2019

Anna-Carin Ragnarsson (KD)                        Bernt Bergsten (C)