• Låt Kolsvaborna välja sin egen kommundelsnämnd

Frågan om kommundelsnämnden i Kolsva ska avvecklas eller vara kvar har diskuterats. Vi är några oppositionspartier som tydligt har deklarerat att vi vill ha kvar kommundelsnämnden för att behålla närheten till politiska beslut som berör Kolsva och kommundelens framtida utveckling.

Vi Kristdemokrater kan dessutom tänka oss försök med direktval, där väljarna på valdagen med en extra valsedel får utse vilka som skall företräda dem i Kolsvas kommundelsnämnd.

Kommunsammanslagningen 1970 innebar att Kolsva tillsammans med bl.a. Västra Skedvi och Odensvi slogs ihop med Köping. Detta var nödvändigt för att ge starkare ekonomiska muskler och skapa bättre förutsättningar att klara av utbyggnaden av välfärdssystemen.

Samtidigt försvagades dock närheten och möjligheten till att ha en överskådlig politik som handhar frågor med direkt betydelse för människors vardag. Där har kommundelsnämnden haft en viktig uppgift att fylla och ett direktval skulle definitivt stärka det aktiva medborgarskapet.

En stärkt närdemokrati skulle troligen bidra till att mobilisera och engagera enskilda och grupper som nu i mycket ringa utsträckning tar aktiv del i den demokratiska processen.

Nu krävs framtidstro och en form av ”gnosjöanda” i Kolsva, där medborgarnas delaktighet och inflytande över sin vardag och sin närmiljö stärks.

Demokrati handlar inte bara om att var fjärde år gå till valurnorna. Demokrati handlar framförallt om att den viktiga dialogen mellan väljare och de valda är öppen, ärlig och tät. Politiken måste bli bättre på att både lyssna på medborgarna, att föra ett konstruktivt samtal och att tydligt presentera sina visioner och förslag.

Ett direktval i Kolsva skulle stärka identifikationen med den egna kommundelen och skapa ett större intresse för vilka som egentligen bestämmer och vilka lokala beslut som fattas.

Med syfte att stärka närdemokratin i Kolsva och stärka identifikationen med den egna kommundelen föreslår Kristdemokraterna
    Att Kommunen i en framställan till regeringen begär möjligheter till försöksverksamhet med direktvalda ledamöter till kommundelsnämnden i Kolsva i valet 2022.
    Köping den 17 augusti 2018

Anna-Carin Ragnarsson (KD) Per Norin (KD)