• Om växande företag som fick nobben för tält på egen industrimark.

Som nyinflyttad i Köping, med lång erfarenhet från landstinget och riksdagen, blir jag minst sagt häpen över att representanter för kommunens majoritetspartier i den offentliga skriftliga debatten har så svårt att ta till sig av kritik. Istället för att respektera andra partiers uppfattningar väljer de att klistra etiketter på mig som ”bakåtsträvare” och ”kappvändare”.

Vi kan ha olika uppfattningar om vad som borde göras eller vad som görs för att förbättra eller försämra företagsklimatet som är avgörande för jobb och skatteintäkter. Vi kan också ha olika uppfattningar om kommunen verkligen ska tvångsansluta villaägare till kommunalt vatten och avlopp när vi nu är på väg att få en modern, framtidsinriktad lagstiftning som avskaffar tvångslagstiftningen.

Det är riktigt att kommunen tidigare meddelat Tolago Infra att ”vidare exploatering av området troligtvis kommer att föranleda krav på prövning av detaljplan”. De flesta uppfattar nog den skrivningen som att det handlar mer om att bygga ut området än att sätta upp ett tält för att skydda VA-material som dessutom förbättrar landskapsbilden.

Jag tror inte någon av oss som tältat i vår ungdom har trott att vi exploaterade området när vi rest våra tältpinnar.

Lars-Axel Nordell (KD)
    Ledamot av Samhällsbyggnadsnämnden