• Replik på insändaren ”Dags att ta av offerkoftan”

Replik på insändaren ”Dags att ta av offerkoftan” undertecknad av signaturen ”Skattebetalare i Köpings kommun”

Tack för dina reaktioner. Syftet med vår motion och vår debattartikel om att låta kommuninvånarna i Kolsva få välja kommundelsnämnd är att stärka närdemokratin och att engagera medborgarna för en levande och visionär kommundel.

Att öppna för direktval till Kolsva kommundel står inte på något sätt i konflikt med ett närmare samarbete mellan kommunerna i Västra Mälardalen. Vi värdesätter närheten till beslutsfattarna och förutsätter att politikerna i både Köping, Arboga och Kungsör även fortsättningsvis kommer att väljas direkt av väljarna.

En av Kristdemokratins grundpelare är att beslut ska ske på lägsta möjliga ändamålsenliga nivå, dvs så långt som möjligt fattas av de berörda själva samt att varje större gemenskap skall ha en understödjande roll. Den högre nivåns – i vårt fall kommunens – roll är alltså att fungera samordnande och stödjande (subsidiärt) gentemot den lägre nivån – kommundelen – på områden där kommundelens egen kapacitet är otillräcklig.

Att slå ihop delar till en stor organisation behöver sannerligen inte bli kostnadseffektivt. Historien visar på många avskräckande exempel. Kristdemokraterna i Köping vill visa på en väg mot mer samarbete med hög grad av självstyre.

Är närdemokrati slöseri med skattemedel? Nej, det är tvärtom en möjlighet att blåsa nytt liv i en trött och på sina håll revirtänkande och trångsynt kommunorganisation.

Vi är medvetna om den ineffektivitet som finns både med en kommundel som känner sig i underläge mot politiker och tjänstemän inne i stan och med stelbenta och prestigefyllda beslutsfattare i centrala positioner.

Vi noterar en något syrlig ton i insändaren i beskrivningen av Kolsvas möjligheter. Kanske beror det på en stelnad tilltro till stark utveckling och engagemang i Köpings kommun i kommundelen Kolsva.

Kristdemokraterna ger förslag på hur Kolsva ska kunna stärka sin ryggrad med framtidstro som ger fler arbetstillfällen. Här ger den fantastiska naturen och människors arbetsglädje stora möjligheter att utveckla. Vi ser fram mot fler idéer och visioner från olika håll, det är bra med mångfald.

Vi vill göra Kolsva och därmed hela Västra Mälardalen starkt igen.

Kristdemokraterna i Köpings kommun

Anna-Carin Ragnarsson