• Reservation till beslut om tvångsanslutning av kommunalt VA

Reservation med anledning av Samhällsbyggnadsnämndens beslut den 28 mars 2019 i ärende om detaljplan för Dåvö Berghagen, PL 161 köpings kommun.

Kristdemokraterna och Centerpartiet har inget att erinra mot förändringarna i den tidigare detaljplanen som innebär att förbudet mot att inrätta avloppsanläggning tas bort. Detta är nödvändigt dels för att det redan finns avloppsanläggningar vid fritidshusen på Norrmälarstrand men även för att kunna etablera nya ändamålsenliga avloppslösningar där sådana saknas.

Däremot vill vi anmäla en avvikande mening när det gäller syftet som kommer till uttryck i arbetsutskottets beslutsförslag i ärendet. Där framkommer att ”syftet med planändringen är att möjliggöra för anläggning av kommunala vatten- och avloppsledningar genom att ta bort bestämmelser som förhindrar detta.

Vi menar att kommunen skall invänta den nya lagstiftningen om Hållbara vattentjänster som i skrivande stund, efter erforderlig remissrunda, nu bereds i regeringskansliet. En proposition förväntas presenteras för beslut i riksdagen under våren 2019.

I den statliga utredning som Anders Grönvall gjort och som ligger till grund för den nya lagstiftningen upphör kommunens skyldighet att vid samlad bebyggelse inrätta kommunalt vatten -och avlopp genom ett tillägg i §6 i vattentjänstlagen om det på annat sätt går att uppnå ett motsvarande skydd för människors hälsa och miljö.

Därmed upphör möjligheten att tvångsansluta fastigheter till ett kommunalt system, samtidigt som det öppnar upp för ett flexibelt system med ändamålsenliga, teknikneutrala lösningar i form av gemensamhetsanläggningar eller enskilda anläggningar.

Ett krav på en plan för hur kommunen långsiktigt ska uppfylla sina skyldigheter att ordna vattentjänster föreslås av utredaren införas i §6 LAV.

Lars-Axel Nordell (KD) Lars Isaksson (C)