• Inför ”Bostad först” i Köpings kommun

Motion till Köpings kommun

Eget boende ser vi som en mänsklig rättighet. När kommuner ordnar boende för hemlösa används vanligen den så kallade trappstegsmodellen. Den hemlöse måste kvalificera sig steg för steg längs en ”trappa” för att få hjälp med ett eget boende. Under senare år har Nibblebo och Brogården inrättats som steg i den trappan i Köpings kommun.

I trappstegsmodellen ställs krav på uppförande, kontakter med sociala myndigheter och drogfrihet. Om personen bryter mot kraven inverkar det negativt på chansen till eget boende. Metoden har använts under decennier. Grundtanken är bra men trots goda avsikter är det få som klarar sig hela vägen till ett eget boende. Det finns tragiska exempel på hur de som fastnat på vägen farit illa.

Vi anser att det krävs andra och bättre lösningar för att komma till rätta med situationen. En metod med långt bättre dokumenterade resultat är ”Bostad först”-modellen”, som bygger på insikten att den hemlöse först och främst saknar ett boende. Den hemlöse får därför direkt tillgång till en egen bostad.

Villkoren är desamma som för andra hyresgäster; Hyran ska betalas i tid, lägenheten skötas och grannarna ska inte störas. Så länge detta uppfylls får personen bo kvar i sin lägenhet. Däremot erbjuds stöd för att t ex ta bort eller minska missbruk och vård för beroendesjukdom, hitta ett arbete och att få ordning på livet.

”Bostad först” används i flera länder och i flera svenska kommuner. Resultaten är påfallande goda. Åtta av tio klarar att långsiktigt bo kvar i sin lägenhet, missbruk minskar, hälsotillståndet förbättras och det sociala livet stärks, enligt både svenska och utländska vetenskapliga studier.

Utöver det mänskliga mervärdet finns det även ekonomiska fördelar. I jämförelse med stödboende ger metoden avsevärda kostnadsbesparingar. ”Bostad först”-modellen visar mycket hög grad av kvarboende och ökad livskvalitet. Vi anser därför att ”Bostad först-modellen!” bör införas som norm för hemlöshetsarbetet.

Ett samhälle som inte gör sitt yttersta när medborgare tvingas bo på gatan är inget solidariskt samhälle. Vi ser härbärgen som nödlösningar och nödvändiga så länge vi i kommunens omsorg tillsammans med den bostadslöse inte kan erbjuda tak över huvudet.

Vi yrkar därför att Köpings kommunfullmäktige beslutar:

Att   snarast införa ”Bostad först”-modellen i Köpings kommun,

Att   söka samarbete med andra kommuner i Västra Mälardalen för att kunna erbjuda bostäder enligt modellen,

Att   söka samverkan med andra kommuner i Västra Mälardalen för att utveckla stödteam kring personer som har bostäder enligt modellen,

Att   vid sidan om ”Bostad först”-modellen, erbjuda härbärge i någon form.

Köping den 5 december 2019

För Kristdemokraternas fullmäktigegrupp