• Reservation till Köpings Samhällsbyggnadsnämnds avslagsbeslut den 19 dec 2019 ang inrättande av enskilt avlopp för Alvesta 2:35

Vi reserverar oss mot samhällsbyggnadsnämndens beslut den 19 dec 2019 att avslå ansökan om tillstånd för inrättande av enskild avloppsanläggning för fastigheten Alvesta 2:35. Kommunen har tidigare gett dispens för enskilda avlopp inom samma fritidsområde vilket man även i detta fall skulle kunna ha gjort.

Fastighetsägaren ansöker om tillstånd att komplettera befintlig enskild avloppsanläggning för bad, disk och tvättvatten med en sluten tank för WC. Kommunen vill istället se en gemensamhetsanläggning för flertalet fritidsfastigheter i området.

Vi har inget att erinra mot att det på sikt kan etableras en gemensamhetsanläggning , under förutsättning att det finns ett påvisat behov utifrån den lagstiftning som då är aktuell, för att långsiktigt och hållbart lösa avloppsfrågan för det berörda området. Dock kommer det att krävas att fastighetsägarna kan komma överens och går samman för att ansöka om en ny detaljplan med syfte att bygga en gemensamhetsanläggning för att lösa avloppsfrågan.

I avvaktan på att en sådan lösning kan komma till stånd anser vi att nämnden borde ha accepterat en sluten tank för WC för fastigheten Alvesta 2.35. Detta hade varit betydligt bättre än dagens utedass.

Köping den 19 december 2019

Lars-Axel Nordell, Kristdemokraterna