• Trygghetsboende i Köping

MOTION Köpings kommun

BEHOV AV TRYGGHETSBOENDE I KÖPING

I 2016 års plan för bostadsförsörjning i Köpings kommun står det att det inte finns behov av att bygga nya boenden för äldre inom kommunen. Stämmer det med verkligheten?

Enligt befolkningsprognosen för Köping förväntas antalet personer som är 70 år och äldre öka med 227 personer fram till 2021 och ytterligare med 173 till 2025, dvs totalt 400 personer.

Många äldre, som idag bor ensamma i sitt hem, kan av olika orsaker vantrivas på grund av sviktande hälsa, ensamhet och passivitet. De är i behov av gemenskap, uppmärksamhet och omsorg.

I kommunen finns idag tillgång till 326 boendeplatser avsedda för äldre. Positivt är att mänga äldre är pigga långt upp i åldrarna. Det medför att behovet av sk trygghetsboende ökar. I Köping finns 60 lägenheter avsedda för detta ändamål. Kötiden dit är läng. Enligt vår bedömning skulle det behöva byggas drygt 100 nya bostäder före trygghetsboende fram till 2025.

Med hänvisning till ovanstående föreslår vi:

Att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att upprätta en plan för byggande av nya trivsamma trygghetsboenden.

Köping den 16 januari 2018

Anna-Carin Ragnarsson