• Stort intresse att engagera sig politiskt

Om ett år går svenska folket till val. Den 11 september avgörs vilka som får förtroendet att företräda väljarna i Riksdagen, i Regionen och i Kommunfullmäktige.

Det sägs att intresset för att engagera sig politiskt gått ner och att partierna förlorar medlemmar. Så är det inte för Kristdemokraterna i Köping. Vi har fått ett stort antal nya, medlemmar det senaste året. Många vill kandidera till Köpings kommunfullmäktige. Det gör det särskilt viktigt att alla nya och gamla medlemmar får en möjlighet att göra sin röst hörd.

Därför genomför KD Köping i dagarna en rådgivande medlemsomröstning om hur partiets kommunvalsedel ska se ut i valet om ett år. Omröstningen genomförs digitalt till både Kommun, Region och Riksdag, där kandidaterna presenterar sig själva med en porträttbild och en text om vad de har för hjärtefrågor.

Denna omröstning bland våra medlemmar är demokratiskt viktig, tillsammans med flera andra kriterier som nomineringskommittén har att väga samman, innan vi i Köping fastställer vår kommunvalsedel vid årsmötet i februari 2022.

Jag antar att alla partier redan nu är i full gång med att ta fram vilka kandidater som ska finnas med på respektive partis valsedlar, även om inte alla genomför en rådgivande medlemsomröstning som vi gör bland våra medlemmar. De kandidater som invånarna har att välja bland i valet september 2022 behöver ha stark förankring hos folket. Här har vi politiska partier en demokratisk läxa att göra.

Per Norin,
    Ordförande för nomineringskommittén KD Köping