• Kontaktproblem vid ställplatserna i Köping

Äntligen är sommarsäsongen här och så även turismen! Som stolt Köpingsbo vill jag, likt många andra i vår vackra kommun att turister ska trivas och vilja komma tillbaka. Köping har så mycket att erbjuda och det är viktigt att vi tar väl hand om folk som besöker oss.

Därför undrar jag, nu när kommunen nyligen kom sig för att göra iordning ställplatser för husbilar nere vid småbåtshamnen, varför struntade de i att dra fram elektricitet till de turister och andra som väljer att stanna till i Köping? Det är ju det första man som turist tittar på när man planerar var man ska stå under natten. När jag eller andra jag känner skall campa, visst vill vi betala för el? Gärna även för färskt vatten, tillgång till dusch och toalett, ja även möjlighet till latrintömning. Utan detta stannar ingen campare mer än max en natt. Gör om gör rätt! För vår kommuns skull. För visst vill vi väl ha en blomstrande turism i staden? Som bidrar både till företagen och en levande stad.

När entreprenören som fick jobbet skulle göra iordning ställplatserna ställde han frågan om hur han skulle förbereda för eldragningen innan plattan täcktes med asfalt. Han fick då svaret att det skulle man vänta med. Hur tänkte kommunen då? Varför inte passa på att ordna med att dra rör och elkablar innan? Det kostar mängder med extrapengar att riva upp det som nyligen byggts för att sedan dra el…

I somras var det en irriterad turist som med en väldigt lång skarvsladd, ordnade el från ett eluttag en bit därifrån fram till sin husbil på ställplatsen. Men så kan vi väl inte ha det?
    Hur kan det komma sig att kommunen missade så självklara saker som att ordna med elektricitet och möjligheter till latrintömning vid ställplatserna intill småbåtshamnen? Och när har kommunen tänkt ordna det?

Lelle Ångman (KD)