• Fler idrottstimmar och mer rörelse

    ”Äntligen ” kunde man utbrista efter regeringens majbesked  att man tänkt om och nu vill utöka lektionerna i Idrott och hälsa med hundra timmar – från år 2019. Det är en bra början och Fridolin skall ha ett erkännande för omvändelsen men mycket återstår att göra. Om de hundra extra timmarna skulle smetas ut över högstadiet skulle det innebära en timme mer per vecka.

    Sverige har minst antal idrottstimmar av samtliga nordiska länder.  Sedan 90-talet har undervisningen skurits ned från 756 timmar till 500 timmar. På grundskolan har undervisningen minskat med 20% och på gymnasiet med 40%. Vi ligger näst sist i Europa – en del hävdar att vi övertagit sistaplatsen från Irland.

    Det finns en risk att elevernas idrotts- och hälsoundervisning slumpartat blir beroende av vilka beslut som fattas av varje enskild skolledning. Resultatet är inte godtagbart. När fler timmar införs – vilket det nu finns en majoritet för – borde målet ändå vara minst tre timmar per vecka oberoende av vald skola. Det så kallade ”Bunkefloprojektet” har också höga ambitioner – med en timme idrottsundervisning/fysisk aktivitet varje skoldag under grundskoletiden.  Ett annat – mer koncentrerat – projekt är Rydbergsskolan i Lerum som har två intensiva pulspass på 20 minuter per vecka i årskurs 7 och 8 utöver idrottstimmarna (projektet ”Puls för lärande”).

    Lyssnar man på forskningen om betydelsen av mer fysisk aktivitet för elever är budskapet entydigt – enligt den nyligen publicerade studien från Lund angående Bunkefloprojektet förbättras både skelett, muskler och skolprestationer. Det finns en tydlig koppling mellan fysisk aktivitet och förbättrad kognitiv förmåga. Kropp, hjärna, koncentration och minne stärks och vi blir också mer stresståliga.

    Det finns ibland en tendens att tala om enbart behovet av ”rörelse” för att därmed reducera behovet av timförstärkning i ämnet Idrott och hälsa. Vi i KD menar att det behövs både och att vi måste ta beslut om att anställa fler idrottslärare i Österåker

    KD föreslår därför följande: förstärk idrottsämnet på grundskolan i Österåker med till att börja med 100 timmar och start hösten 2018 – ett år före regeringens förslag. Öka dessutom kurstiden på gymnasiet med 30 timmar. Arbeta parallellt med olika projekt för att öka tiden för rörelse i skolan generellt.  Alla fakta understryker vikten av att vi i Österåker tar snabba beslut så att eleverna kan må bättre och dessutom förbättra sina studieresultat.

     

    Arne Ekstrand, ordförande KD Österåker