• PRIORITERA ÄLDREOMSORG HÖGT !

Coronapandemin har blottlagt svagheterna inom äldreomsorgen och många känner oro.

Även om det finns många goda exempel, så även finns det stora brister.

När man blir äldre ska man mötas med trygghet, omsorg och värdighet. Den som levt ett långt liv skall i äldrevården finna både omsorg, vård och möjlighet till meningsfull fritid.

De boende behöver behandlas som individer utifrån helhetssyn och inte som produkter i en industrikedja.

Vi måste få upp statusen och öka kvaliteten inom äldreomsorgen. Det krävs tydlighet och satsningar för att lyckas med att bygga upp en verksamhet med hög kvalitet och medarbetarna är avgörande för att nå uppsatta mål. De behöver ha rätt förutsättningar för att genomföra sina arbetsuppgifter – det handlar om kunskap, bra arbetsvillkor och ett gott engagerat ledarskap. Det är dags att höja statusen för vård-omsorg  personal så att de inte tvingas att arbeta mot omöjliga kvalitetsmål. Äldreomsorgens resurser påverkar i avsevärd grad vilken kvalitet man kan uppnå. Följden av en dålig boendes miljö blir att de boende känner sig ensamma och icke sedda.

Våra äldre förtjänar bättre !

Maria Ullenius

KD Österåker