• Så blir Österåkers skolor ännu bättre

En bra utgångspunkt för en diskussion kring skolkvalitet är att fråga eleverna vad som utmärker ”en bra lärare”.  Eleverna ringar snabbt in vad som behövs – nämligen ”kompetens” i vid och djup mening. Redan efter den första lektionen har de registrerat följande: hur läraren bemöter eleven, hur läraren kan kommunicera, vilka ämneskunskaper läraren verkar besitta samt om läraren har en tydlig plan och struktur.

Eleverna genomskådar snabbt om läraren inte har tillräckliga ämneskunskaper, saknar pedagogisk utbildning eller inte har förmåga att planera för att klara av sin uppgift. Å andra sidan minns vi säkert alla någon fängslande lärare som med sina gedigna ämneskunskaper kunde trollbinda sina elever. Att faktorn ”utbildade lärare” har betydelse för skolans resultat är tydligt.

Betydelsen av ”lärartäthet” avfärdas av en del som oväsentligt -”för en bra lärare spelar klasstorleken ingen roll”. Så är inte fallet. Det spelar roll för vilka möjligheter till delning eller inrättande av mindre och flexibla grupper som finns. Det spelar roll vilken tid som finns för individuell hjälp – till elever på skilda nivåer. Det spelar roll vilken tid som varje lärare kan avsätta till förberedelser, provrättning, mentorsuppgift och egen fortbildning.

”Alla elever skall ges stöd och stimulans utifrån sina förutsättningar” är nyckelord i För- och grundskolenämndens alliansbudget. Låt oss tillsammans målmedvetet sträva efter att uppnå detta mål .

Arne Ekstrand, ordförande KD Österåker