• KD SOLNAS SÖNDAGSINTERVJU #15

Idag på vår sista söndagsintervju träffar vi Nelia Christiansson, som är vår ersättare i Socialnämnden. Nelia är 35 år och flyttade till Sverige 1996 tillsammans med sin belarusiska mor & kubanska far. Idag bor hon i Huvudsta tillsammans med sin man och deras två barn.

Hej Nelia, varför är du Kristdemokrat?

Då jag tycker att Kristdemokraterna är det enda partiet som sätter människan, familjer, barn och äldre i första rummet samt bygger på principer som ligger mig varmt om hjärtat var det ett självklart och givet val för mig att det är Kristdemokraterna jag ville ansluta till och vara del av.

Ett av KD:s principer som tilltalar mig mest är Förvaltarskapsprincipen, där den enskilda människans ansvar för sitt liv, sina resurser, beslut och handlingar följs av ett förvaltarskap av såväl de egna som de gemensamma tillgångarna. Att miljön och naturresurserna måste förvaltas ansvarsfullt, så att goda livsvillkor inte äventyras och tryggas för kommande generationer att ta del av.

Vilka är dina politiska hjärtefrågor, och varför?

Lag och ordning, trygghet och säkerhet. Det ska vara tryggt och säkert på våra gator och barn som vuxna ska känna sig trygga i såväl Solna som resten av vårt avlånga land, vi ska aldrig acceptera att kriminaliteten breder ut sig på vår bakgård!

Barnen är vår framtid, och vi vuxna har alla ett ansvar att skapa bästa förutsättningar för att tillsammans ge barnen en trygg uppväxt och start i livet med en samhällsgemenskap i ryggen som präglas av barnperspektivet och med barnens bästa i fokus oavsett om det gäller förskola, skola, fritid och föreningsliv.

Att åldras med omsorg, värdighet och trygghet är något som vi alla gemensamt behöver tillgodose och säkerställa för våra äldre.

Migration och integration är två områden som behöver vara centrala i politiken de kommande åren. Efter en lång tid av ihärdig förnekelse kring att det finns problem inom dessa områden i Sverige är det istället dags att sluta stoppa huvudet i sanden och ta konkreta krafttag för att säkerställa att vi i fortsättningen för en ansvarsfull migrationspolitik som främjar möjligheten till integration och aktivt motverkar den segregering som hunnit skapas under dessa många år.