• Regeringsskifte är nödvändigt

Maria Larsson, Gnosjö. (Foto: Kristdemokraterna)

För den enskilda människans valfrihet och möjlighet att hitta egna lösningar och för ett gynnsamt företagsklimat som kan skapa tillväxt i Sverige, är det nödvändigt med regeringsskifte. Det sa Maria Larsson, kristdemokratisk riksdagsledamot från Gnosjö, på måndagen med anledning av kristdemokraterna i Värnamo lokalavdelnings nomineringsstämma.

Förutsättningen för fortsatt välfärd är att vi har en kaka att fördela. Under 2001 lade 100 företag i veckan ner sin verksamhet. Svenska företag måste få konkurrera på samma villkor som i övriga EU. Sänk arbetsgivaravgiften, ta bort dubbelbeskattningen, ändra arvs- och gåvoskiftesreglerna. Det nära ägandet är ofta ansvarsfullt och uthålligt, också i lågkonjunktur, och måste gynnas.

Socialdemokraternas allt fler centralistiska lösningar tappar bort människors behov. Föräldrar måste få välja sin barnomsorg så att det passar barnets och familjens behov. Maxtaxan styr föräldrars val och stryper alternativen. Vi vill komplettera maxtaxan och ge alla föräldrar del av stödet oavsett hur de väljer att använda dem.

Regeringen drar sig inte ens för att tillgripa lagstiftningsinstrumentet för att förhindra borgerligt styrda kommuner att bedriva borgerlig politik. Att stoppa försäljning av sjukhus är bara ett exempel. Kristdemokraterna ser positivt på att olika vårdalternativ finns. Vården ska även fortsatt vara solidariskt finasierad. Det satsas mer pengar per invånare till såväl barnomsorg, skola och äldreomsorg i borgerligt styrda Stockholm än i socialdemokratiskt styrda Göteborg, Malmö och Uppsala.

MariaLarsson
    Kristdemokratisk riksdagsledamot och distriktsordförande i Jönköpings län