• Kristendomen är vår historia!

Vid nomineringsstämman den 2010-03-02 beslutade Kristdemokraterna Värnamo att göra följande uttalande:

Kristendomen är vår historia!

På nytt görs försök att reducera och förneka kristendomens roll i och för uppbyggnaden av det svenska samhället! I gällande kursplan för religionsämnet framhålls att kunskap om ”de kristna traditioner som dominerat i Sverige” ger en fördjupad förståelse av det svenska samhället och dess värderingar.

Också för att förstå västerländsk konst, musik och litteratur behövs denna kunskap. Vidare sägs att ”Det svenska samhället är starkt influerat av kristendomen i värde- och normsystem, lagstiftning och rättssystem, kultur och traditioner”. Just därför krävs en djupare förståelse av kristendomen än av andra världsreligioner.

Dessa formuleringar föreslås nu bli strukna och kristendomen ska därmed inte ges mer utrymme än någon annan av världsreligionerna.

Vi kristdemokrater menar att vi ska självklart ha full respekt för andra religioner, men vi gör våra barn historielösa om kristendomen inte ges en särställning i religionsämnet. Kristendomen är vår historia och i stort sett hela västerlandets historia. Utan grundläggande kunskaper i kristendom är det svårt att förstå vår kultur, våra traditioner, de värden och de normer vårt samhälle bygger på. Våra barn har rätt till en så sann beskrivning av verkligheten som möjligt. Att inte erkänna och lära barnen kristendomens stora inflytande på vårt samhälle, är att ge dem en falsk beskrivning av verkligheten!

Publicerad:
    2010-03-03: Värnamo.nu