• Gång, cykel, fritid och grönska prioriterat i samhällsbyggnadsinvesteringar

Varje år fattar programnämnderna i Örebro kommun beslut om vilka objekt man ska bygga och satsa på kommande år. Programnämnd samhällsbyggnad har precis fattat beslut om ett investeringsprogram för området där objekt pekas ut som ska prioriteras. Det handlar om satsningar på gång- och cykel, på upprustning av parker, förbättrad belysning och mycket annat.

• Vi har en hög investeringstakt i Örebro eftersom vi växer så kraftigt. Stora investeringar görs inom bland annat skolan för att hantera fler elever. Men även på samhällsbyggnadsområdet krävs satsningar så att tillväxten inte avstannar, säger Björn Sundin (S) ordförande programnämnd samhällsbyggnad.
    • Kommande år gör vi investeringar på objekt som ser till att vi är rustade för att vara fler örebroare. Vi kommer bygga fler lekplatser eftersom vi får fler barn. Vi kommer även bygga fler gång och cykelbanor eftersom nya bostadsområden växer fram och ambitionen är att alla ska kunna ta sig fram med cykel eller gåendes, säger Hannah Ljung (C) vice ordförande programnämnd samhällsbyggnad.
    • Förutom att hantera tillväxten så prioriterar vi investeringar som sätter krydda på örebroarnas vardag. Vi ska bygga ett nytt bad liknande Alnängsbadet på Väster så att möjligheterna till utebad på sommaren ökar. Vi ska även bygga en ny konstgräsplan vid Mellringe eller Heden nästa år så att ytor för idrott ökar, säger Behcet Barsom (KD) presidieledamot programnämnd samhällsbyggnad.

Några av de investeringar som görs under 2015-2018:

Gång och Cykel

• Gångstråk
    • Gång- och cykeltunnel Hedgatan
    • Gång- och cykelbanor
    • Huvudcykelstråk
    • Cykelparkering
    • Belysning av gång- och cykelbana vid Änggatans förlängning
    • Ny gång- och cykelbana från Kyrkogårdsvägen till Lillån
    • Cykelparkering Resecentrum, västra sidan av järnvägen

Trafik

• Trafikleder blir stadsgata – först ut Trädsgårdsgatan