• Kom till Oxhagen!

– Genom att besöka Oxhagen kan vi visa solidaritet med de människor som bor och verkar I Oxhagen. Det är med vår närvaro som vi visar stöd för alla krafter som vill få bukt med bråkstakar och kriminella i stadsdelen. Vi har alla ett personligt ansvar att visa solidaritet med våra medmänniskor som bor i Oxhagen, säger Lars O. Molin ordförande för kristdemokraternas partiavdelning i Örebro.

lars o fb

Kristdemokraterna uppmanar Örebroarna att besöka Oxhagen. Det som har hänt i stadsdelen får inte skrämma Örebroarna att undvika området. För många kan en promenad genom området bli en ögonöppnare. Växla gärna några ord med den äldre farbrorn som sköter sin kolonilott. Njut av en glass på en parkbänk och titta samtidigt på barnen som spelar fotboll. Varför inte ta en picknick i det näraliggande skogsområdet?

Bilden av ett Oxhagen i kaos målas upp och röster höjs om åtgärder för att få bukt med bråkmakare. Visst behövs det närvaro av polis och fältassistenter från socialtjänsten. Aldrig kan stenkastning mot blåljuspersonal accepteras. Långsiktigt löser det dock inte Oxhagens problem. Fler åtgärder behövs. Örebroare, boende i andra stadsdelar med en annan social struktur, kan genom sin blotta närvaro vara delaktiga i att avhjälpa situationen.

– Det är med vår närvaro i Oxhagen och i andra utsatta bostadsområden som vi visar solidaritet med människor som bor där. Kristdemokraterna planerar bland annat lägga sin höstupptakt i området. Tillsammans med de boende vill vi umgås, grilla och samtala, säger Lars O. Molin