• Nu förstärker vi skolan med 28 miljoner kronor

Idag presenterade den politiska ledningen i Örebro kommun en stor budgetförstärkning på skolområdet. 2017 utökas skolans budgetram med 28 miljoner kronor årligen. Pengarna ska bidra till att skolresultaten i Örebro kommun stärks. Målet är tydligt – Örebro ska nå det övergripande målet att vara Topp 25 år 2025 i SKL:s sammanvägda ranking över skolresultat.

– Målet är högt satt och det kommer krävas tid och resurser att uppnå det. De här extra pengarna behövas i arbetet för att nå målet, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd

En allt för stor andel av niondeklassarna lämnar grundskolan med ofullständiga betyg. Örebro tillhör idag ett mellanskikt bland svenska kommuner vad gäller skolresultat. Topp 25 2025 innebär ett mer fokuserat arbete för att långsiktigt höja skolresultaten i Örebro kommun.

– Elevernas skolresultat, de förutsättningar var och en får inför det fortsatta livet, är en av kommunens allra viktigaste uppgifter. Arbetet ska höja resultaten genom hela utbildningssystemet, från tidig ålder till dess att eleverna lämnar gymnasiet med behörighet till högre studier. Fler vuxna i skolan och högre kvalitet i utbildningen kommer att göra skillnad för eleverna i Örebro kommun, säger Kenneth Nilsson (S), kommunstyrelsens ordförande

Topp 25 2025 – ett långsiktigt arbete för hela Örebros skolsystem med grund i forskning och beprövad erfarenhet

Insatser som prioriteras i Topp 25 2025 har sin grund inom forskning och beprövad erfarenhet. Fler vuxna i skolan, ökad likvärdighet, fler tidiga insatser, språkutveckling och arbetet med särskilt stöd är exempel på områden som arbetet ska beröra.

– Vi behöver inte uppfinna hjulet. SKL och Skolverket har goda sammanställningar över vilka insatser som är framgångsrika, liksom kommunen själv som redan driver många utvecklingsprojekt. Nu ger vi det ekonomiska tillskott som krävs och sätter därmed på allvar igång arbetet med att förbättra förutsättningarna för barn och unga i Örebros skolor, säger Lennart Bondeson (KD), kommunalråd.

Pilotskolor för metodutveckling och goda exempel

Inom kort kommer en eller flera pilotskolor presenteras där en ”Örebromodell” ska utvecklas i dialog mellan politik, profession och Örebro universitet. Under läsåret 2016/17 görs även en forskningsöversikt på Örebro universitet i syfte att klargöra kunskapsläget på området.

– Vi kommer att utse en eller två skolor där metoder för att förbättra skolresultaten tillämpas och utvärderas i nära samarbete med Örebro universitet. Det finna många goda exempel som kan tillämpas i arbetet med att långsiktigt höja skolresultaten i Örebro kommun, säger Per-Åke Sörman, (C), tillträdande kommunalråd.