• Sverige behöver en ny asyl- och migrationspolitik

– Regeringens migrationspolitik, som innebär att flyktingfamiljer splittras och vägras att tillsammans bygga upp en trygg och säker tillvaro, måste få ett slut. Det gäller också ensamkommande flyktingbarn som riskerar att utvisas till länder där de inte har något socialt skyddsnät, säger Lars O. Molin ordförande för Kristdemokraterna i Örebro.

Till Kristdemokraternas riksting i oktober har inlämnats en motion om en ny asyl- och migrationspolitik. Motionen är undertecknad av ett 80-tal ledande kristdemokratiska kommunpolitiker bland andra örebroarna Lennart Bondeson och Behcet Barsom. Kristdemokraternas avdelningsstyrelse i Örebro har yttrat sig över motionen och yrkat bifall.

Den svenska asyl- och migrationspolitiken är en av de viktigaste politiska frågorna. Kriget i Syrien, den svåra säkerhetssituationen i Afghanistan, sammanfallet av samhällsstrukturerna inte minst i Libyen har orsakat att många människor har tvingats på flykt från sina hemländer.

Avdelningsstyrelsen framhåller att Sverige har en lång tradition av att vara öppet för människor i nöd. Den liberala asyl- och migrationspolitiken, som gällt i Sverige, har nu förändrats till att bli en av Europas mest restriktiva.

När flyktingströmmarna hösten 2015 blev för stora kunde det svenska samhället inte stå emot trycket. Regering och Riksdagen tvingades att i hast fatta beslut. Det är nu viktigt att rätta till de beslut som inte blev bra. Kristdemokraterna i Örebro menar därför att det är angeläget att Kristdemokraterna nationellt arbetar fram en ny asyl- och migrationspolitik.

Det är viktigt att då också komma ihåg den positiva effekten av migration. Många flyktingar kommer att ge värdefulla bidrag för Sverige i framtiden. För att vi ska kunna behålla välfärden i vårt land behövs det många nya svenskar inom flera yrkesområden.

Motionen En ny asyl- och migrationspolitik.

För ytterligare information: Lars O. Molin 070-533 77 24