• KD svarar på Magasin Solnas valfrågor

Magasin Solna har under våren genomfört en intervjuserie med Solnas kommunpolitiker. Vi svarar här på tidningens 5 valfrågor om barnomsorg, skola, stadsplanering, äldreomsorg och varför du som väljare borde rösta på Kristdemokraterna i Solna.

Frågor från Magasin Solna:

1. Hur ska vi i Solna få landets bästa barnomsorg?

Genom valfrihet och mer tid för barnen. Valfrihet i form av dagmammor, öppna förskolor och fristående förskolor är självklart för oss för att fler familjer ska hitta en form som passar och vårdnadsbidraget bör utvecklas till en barnomsorgspeng för den som själv vill stanna hemma lite längre när barnen är små. KD arbetar också för mindre barngrupper i förskolan och vill införa ett tak för storleken för att stoppa alltför stora grupper.

2. Hur ska Solna se ut om fyra år? (Stadsplaneringsmässigt alltså byggnader, vägar, kollektivtrafik.)

Vi ska bygga fler bostäder, men med hänsyn till solnaborna. Om fyra år ska vi fortsatt ha nära till parker och grönområden, ha fler upplysta motionsspår, god tillgång till cykelbanor, bättre underhållna fastigheter och vi ska vara snabbare på att åtgärda skadegörelse och klotter. Solna ska vara en snygg, trygg och mer levande stad. För bättre framkomlighet blir Huvudstaleden i tunnel det mest angelägna infrastrukturprojektet.

3. Hur ska skolan bli bättre i Solna?

Vi behöver höga lärarlöner och fler karriärtjänster för att locka fler bra lärare, mer tid till undervisning, tidigare uppföljning och sommarskola för de som inte klarar målen. Solnas lärare måste vara auktoriteter som både klarar att hålla ordning i klassrummet och att inspirera till kunskap. Vi vill satsa på utbildning i ledarskap och konflikthantering för stadens lärare för att åstadkommen en skola med ordning och kunskap i fokus.

4. Hur ska våra äldre få det bättre i Solna?

Vi arbetar för en trygg äldreomsorg av god kvalitet, präglad av valfrihet och delaktighet, där den som är i behov av omsorg bemöts med värdighet, omtanke och respekt. KD önskar att hög ålder ska beaktas vid biståndsbedömningen så att fler kan få del av omsorgen och vi arbetar för att införa trygghetsboende. Vi vill möjliggöra mer utevistelse vid stadens äldreboenden och mer tid för personalen hos de äldre i hemtjänsten.

5. Varför ska man rösta på ditt parti i Solnas kommunalval?

Därför att KD är familjens röst – för frihet och socialt ansvar. Vi vill stärka människors egenmakt genom att erbjuda valfrihet och låg skatt. Vi prioriterar mer tid för barnen, en skola för kunskap och värdig äldreomsorg. KD arbetar dessutom för ett hederligare Solna – ett Solna med ordning och reda, där man vill göra rätt för sig. Det behövs mer av etik och raka rör i politiken för att upprätthålla ordning och reda i kommunens verksamhet.