• Kristdemokraterna vill låta föreningar bedriva fritidsklubb

”Istället för att föräldrar ska stressa för att hämta och lämna vid både fritidsklubb och fritidsaktiviteter på kvällen vill Kristdemokraterna i Solna att föreningar som till exempel AIK, SS04 och Solna Vikings ska kunna bedriva fritidsklubb. Det skulle kunna innebära mer tid till idrottande och mer tid för familjen”, säger Samuel Klippfalk (kd), kristdemokratiskt kommunalråd i Solna stad.

Det finns en period i livet då det är särskilt svårt för oss vuxna att få tiden att räcka till. Samtidigt som man förväntas prestera på topp i karriären kommer barnen och den nya bostaden. Med barnen följer hämtning och lämning vid såväl förskola som fritidsaktiviteter. Det är inte underligt att många slits med känslan av att inte räcka till på grund av olika viljor och krav från hemmet och arbetsplatsen. Kristdemokraterna i Solna vill göra det lättare för solnaborna och deras familjer att pussla ihop vardagen – att få ihop det.

Ett av förslagen för att skapa utrymme i människors vardag är att föreningar skall få driva fritidsklubb. Föreningen skulle få ekonomisk kompensation för varje barn motsvarande kostnaden för ett barn i kommunens verksamhet.

– Istället för att föräldrar ska stressa för att hämta vid både fritidsklubb och fritidsaktiviteter på kvällen skulle föreningar som till exempel AIKSS04 och Solna Vikings kunna bedriva fritidsklubb på eftermiddagen och barnen skulle ha klarat av aktiviteten till kvällen, säger Samuel Klippfalk, kristdemokratiskt kommunalråd i Solna.

– Vårt förslag skulle innebära att det blir lättare att få fram träningstider och mer tid till idrottande och andra fritidsaktiviteter, men det skulle framförallt innebära möjlighet till mer tid med familjen om barnen redan tränat när de kommer hem från fritidsklubbens verksamhet. Att låta föreningar bedriva fritidsklubb skulle kunna underlätta många familjers vardag – och kristdemokraternas politik handlar just om det. Vi vill göra det lättare för familjer och enskilda människor att lägga livspussel, avslutar Samuel Klippfalk.

För mer information:

Samuel Klippfalk (KD), Kommunalråd, Solna stad