• Mer utevistelse för Solnas äldre

En värdig äldreomsorg innefattar mer än bra bostad, mat och vård. I Solna testas nu ett pilotprojekt för att uppmuntra en grupp hemtjänstkunder till mer utevistelser och promenader.

Vid en brukarundersökning från 2016 framkom att 54 procent av de äldre med hemtjänst i Solna ofta eller då och då besväras av ensamhet. I en fördjupad individuppföljning framkom att möjligheten att komma ut skulle vara ett sätt att minska de äldres upplevda ensamhet.

Solna stad har därför sjösatt Promenadprojektet. Det innebär att en hemtjänstgrupp inom den kommunala hemtjänstutföraren Humaniora testar nya arbetssätt för att de äldre i högre utsträckning ska använda den beviljade tiden för utevistelser. Syftet är att minska den upplevda ensamheten bland äldre.

De anställda arbetar aktivt med att försöka få fler äldre att komma ut, bland annat genom motivation och hjälp.

– Vi tycker de äldres möjlighet till utevistelser är viktig. Promenadprojektet är ett av flera sätt att leva upp till detta, säger Samuel Klippfalk (KD), kommunalråd och ordförande i Omvårdnadsnämnden.

Projektet kommer att utvärderas i december 2017.

Samuel Klippfalk (KD)
    Kommunalråd