• Samuel Klippfalk (KD) leder Solnas trygghetsarbete

Solna ska vara medborgarvänligt och grundläggande är då att solnaborna känner sig trygga”, säger Samuel Klippfalk, ny ordförande för Trygghetsrådet, som nu önskar höra solnabornas synpunkter om hur Solna kan göras till en tryggare stad.

I Solna stad finns tre stycken råd som fungerar som samrådsorgan till kommunstyrelsen. De tre råden är rådet för funktionshindersfrågor, pensionärsrådet och trygghetsrådet. Efter måndagens kommunstyrelsesammanträde står det klart att Kristdemokraternas kommunalråd Samuel Klippfalk (kd) kommer att ansvara för två av de tre råden.

Samuel Klippfalk fortsätter som ordförande för pensionärsrådet, men nytt är att han också kommer att leda trygghetsrådets arbete. I uppgifterna ingår att samordna, stimulera, främja och sprida kunskap om trygghetsfrågorna, samt att följa utvecklingen i staden på området. Alliansen i Solna som vill genomföra en trygghetssatsning under mandatperioden har bestämt att Trygghetsrådet ska stärkas och få en mer framträdande roll.

– Solna ska vara medborgarvänligt och grundläggande är då att solnaborna känner sig trygga. Samverkan med polisen, skolan och socialtjänsten är viktigt för att stärka det brottsförebyggande arbetet, men min ambition är också att Solna ska förstärka belysningen på gator och i parker och snabbare kunna åtgärda otrygga platser, klotter och skadegörelse, säger Samuel Klippfalk.

– Som ordförande för Solnas trygghetsråd vill jag nu höra solnabornas synpunkter om hur Solna kan göras till en tryggare stad. En nära dialog med solnaborna kommer att vara avgörande för att åstadkomma ett bättre trygghetsarbete och en tryggare stad och därför hoppas jag att många väljer att höra av sig, avslutar Samuel Klippfalk.

Kontaktinformation:

Samuel Klippfalk (KD), Kommunalråd i Solna stad