• Solna får ny skola i Järvastaden

”Med en ny skola för de yngsta barnen i norra Solna kommer vi fortsatt att kunna erbjuda våra barn en trygg skolgång med kunskap och kvalitet i fokus”, säger kristdemokraternas kommunalråd, Samuel Klippfalk (kd).

Solna får en ny skola i Järvastaden. Det står klart i och med kommunstyrelsens beslut den 12 januari om att etablera en ny skola i kvarteret Älgörten. Driftform och lokalfrågan ska nu slutligt utredas av stadens förvaltningsorganisation och programhandlingar ska tas fram.

Skolan ska omfatta årskurserna f-6. Inledningsvis är bedömningen att behovet är begränsat till årskurserna f-4 och delar av skolan är därför tänkt att utformas så att man under de första åren också kan bedriva förskola i lokalerna. Skolan som fullt utbyggd ska kunna ta emot ca 500 elever planeras kunna starta höstterminen 2017.

– Solna växer i snabb takt och det gör att vi nu anpassar verksamheten därefter. Med en ny skola för de yngsta barnen i norra Solna kommer vi fortsatt att kunna erbjuda våra barn en trygg skolgång med kunskap och kvalitet i fokus, säger kommunalråd, Samuel Klippfalk (kd).

– Inför höstterminen 2014 öppnade en ny skola i Ulriksdal och Alliansen i Solna deklarerade därefter i vår regeringsförklaring för innevarande mandatperiod att ett av de första besluten skulle bli att bygga en ny skola i Järvastaden. Det känns bra att det nu blir verklighet, avslutar Klippfalk.

Kontaktinformation:

Samuel Klippfalk (kd), Kommunalråd, Solna stad