• Solna får nytt äldreboende

”Det är mycket glädjande att Solna får ett nytt äldreboende i Råsunda”, säger kommunalråd Samuel Klippfalk (kd). Klippfalk är särskilt nöjd över att valfriheten för Solnas äldre nu kan öka.

Solna får ett nytt omvårdnadsboende i Råsunda. Det står klar sedan stadsbyggnadsnämnden nyligen godkände en ny detaljplan för området. Beslutet innebär att en kontorsfastighet vid korsningen mellan Solnavägen och Bollgatan omvandlas till äldreboende med 70 nya platser. Initiativet kommer från en privat aktör.

Omvårdnadsnämndens ordförande, kommunalråd Samuel Klippfalk (kd), välkomnar beslutet.

– Det är mycket glädjande att Solna får ett nytt äldreboende i Råsunda. Det nya äldreboendet kommer att ligga i ett centalt läge med närhet till kollektivtrafik och annan service och det ger goda förutsättningar för ett attraktivt boende.

– Vi kristdemokrater är särskilt nöjda med beslutet eftersom det nya äldreboendet kommer att kunna öka valfriheten för Solnas äldre. Det ser ut som att det kommer att finnas fler boenden för solnaborna att välja mellan och vi ser med tillförsikt fram emot besked om ifall det nya boendet kommer att att erbjuda Solnas äldre en ny boendeprofil, avslutar Klippfalk.

I Solna har alla vård- och omsorgsboenden som kommunen låtit upphandla intresseprofiler så att man ska kunna välja ett boende där man särskilt får utlopp för sina egna intressen. Det kan handla mat, dryck, djur, trädgård, dans, musik, sång, teater, litteratur eller IT.

Samuel Klippfalk (kd), Kommunalråd och ordförande för omvårdnadsnämnden