• Solna ska bli en tryggare stad

Kristdemokraterna arbetar för att Solna ska vara en trygg och hederlig stad att växa upp i där människor vågar röra sig fritt. Solna behöver bli en tryggare stad och därför föreslår vi en kommunal trygghetskommitté, bättre utomhusbelysning, nolltolerans mot klotter, fler övervakningskameror och ”Näpo-jogg” runt Råstasjön.

Solna behöver bli en tryggare stad. Den upplevda tryggheten har ökat, men alltför få känner sig fortfarande nöjda med tryggheten. Solnabor upplever mindre trygghet inför att vistas ute på kvällar och nätter än övriga invånare i länet och vi känner en större oro för att utsättas för rån och misshandel. Vi vill ta ansvar för att förbättra den här situationen. Kristdemokraterna vill arbeta för att göra Solna till en trygg och hederlig stad att växa upp i, där människor vågar röra sig fritt.

Kristdemokraterna i Solna vill se fler synliga poliser på gator och torg eftersom det har en hämmande effekt på brottsligheten. Det är bra att Alliansregeringen mellan 2006-2010 ökade anslagen till polisorganisationen med 3,4 miljarder så att antalet poliser nu överstiger 20 000. Vi i Solna kan dock också själva vidta fler åtgärder för ökad trygghet.

Kristdemokraterna i Solna har ett förslag om att tillsätta en trygghetskommitté för att i dialog med Solnas medborgare förbättra stadens utomhusbelysning. Kommittén skulle regelbundet inventera vilka buskage som behöver åtgärdas samt vilka områden som utsatts för klotter och skadegörelse. Klotter och nedgångna miljöer ökar både den upplevda otryggheten och risken för att fler brott begås. Det är därför  viktigt att Solna visar nolltolerans mot klotter och skadegörelse genom att säkerställa att sådant  anmäls snabbt och åtgärdas mer skyndsamt än idag. Trygghetskommittén skulle också få i uppdrag att se över på vilka särskilt otrygga och brottsutsatta platser som vi skulle kunna sätta upp övervakningskameror för att åstadkomma en tryggare stad.

Den bristande belysningen i stadens motionsspår är något som särskilt måste åtgärdas, men vi nöjer oss inte med att förbättra utomhusbelysningen. Vi vill också att närpolisen ska synas i stadens motionsspår. Kristdemokraterna i Solna vill att det ska införas en så kallad ”Näpo-jogg” runt Råstasjön. Tanken är att få polisen att på regelbundna kvällstider, med synliga västar, röra sig i Solnas motionsspår för att skapa ökad trygghet för stadens motionärer. Det vore ett steg i rätt riktning mot en tryggare stad.

Kristdemokraterna i Solna arbetar för:

• Trygghetskommitté för bättre utomhusbelysning – se över utomhusbelysning och bostadsområden för att åstadkomma en tryggare stad.
    • Tillåt kameraövervakning – kameraövervakning på brottsutsatta platser möjliggör att fler brott kan klaras upp och förhindrar att nya begås.
    • Nolltolerans mot klotter och skadegörelse – Sanering av klotter måste ske mer skyndsamt. Klotter ska saneras inom två dygn från anmälan, istället för dagens tre.
    • ”Näpo-joggen” – samarbeta med närpolisen för att öka polisens synlighet och den upplevda tryggheten i stadens motionsspår.