• Solnas anhörigvårdare uppmärksammas

Dagligen utför stadens anhörigvårdare insatser som förtjänar att uppmärksammas och därför känns det så bra att vi nu också gör det, i form av anhörigveckan, skriver Samuel Klippfalk (kd), ordförande för omvårdnadsnämnden.

Det är många som frivilligt i det tysta vårdar sina anhöriga. Dag läggs på dag och plötsligt har dagarna blivit år. Det kan handla om att ens make eller maka sakta blivit sjuk och skröplig och därför behöver mer hjälp, eller att en familjemedlem mitt i livet drabbats av sjukdom.

Som anhörig kan man ibland känna sig ensam, utlämnad och otillräcklig när man upplever att man inte förmår förbättra situationen för sin närstående i den utsträckning som man önskar. Det är ett av skälen till att Solna erbjuder anhörigträffar, för att man ska få tala ut och ventilera sina upplevelser med andra i samma situation. Det är också möjligt att ansluta sig till den anhörigförening som finns i Solna.

Förutom anhöriggrupper erbjuder vi i Solna andra typer av stöd till anhöriga såsom avlösning i hemmet – att hemtjänsten kommer på regelbundna tider för att finnas till hands för den anhörigas närstående. En annan insats är att erbjuda växelvård – den som vårdas växlar då mellan att i omgångar bo hemma och på särskilt boende.

I år har anhörigas riksförbund utlyst ett ”anhörigår” för att uppmärksamma de anhörigas situation lite särskilt. Här i Solna kommer vi att rikta extra fokus på de anhöriga under ”anhörigveckan” som infaller samma vecka som anhörigdagen den 6 oktober. För mig är det självklart att anhöriga av övriga samhället ska ses som en fantastisk resurs. Våra anhörigvårdare är ofta engagerade och har mycket kunskap att bidra med kring vården av sin närstående. Dagligen utför stadens anhörigvårdare insatser som förtjänar att uppmärksammas och därför känns det så bra att vi nu också gör det, i form av anhörigveckan. Ta gärna del av utbudet av föreläsningar under anhörigveckan!

Samuel Klippfalk (KD), Ordförande i omvårdnadsnämnden