• Valfrihet åt familjen och bättre kvalitet i förskolan

Kristdemokraterna forstätter hävda att valfrihet inom familjepolitiken måste gälla. Men vi nöjer oss inte med det.  Det är vår ambition att skapa möjlighet för mer tid för barnen med vuxna oavsett om barnen finns i hemmet, hos dagmamma eller går på förskola, skriver Malin Appelgren, kristdemokratiskt kommunalråd i Solna.

KD är de som i årtionden hävdat att de som inte ser förskolan som det bästa alternativet ska få möjlighet att själva ta hand om sina barn, subventionerat på liknande vis som de som väljer dagis. Då har många spottat och fräst, hävdat att våra valfrihetsreformer i form av ex. vårdnadsbidrag och barnomsorgspeng skulle vara en kvinnofälla och bakåtsträvande, trots att reformerna gällt lika för både män och kvinnor och endast myndigförklarat svenska barnfamiljer. Med en dåres envishet har våra meningsmotståndare dock hävdat att utan den eminenta pedagogiska verksamheten som förskolan erbjuder kommer barnen att hamna efter i utvecklingen.

Nu när i princip alla lever sina liv helt beroende av förskolan, reses folkstorm när insikten kommer om att det kanske inte är så mycket pedagogisk verksamhet eller tid som hinner erbjudas varje enskilt barn på förskolan som föräldrarna skulle önska.

Kristdemokraterna forstätter hävda att valfrihet inom familjepolitiken måste gälla. Men vi nöjer oss inte med det. Få barn kommer beredas möjlighet att vara hemma längre eller en alternativ barnomsorgsform. Det är därför vår ambition att skapa möjlighet för mer tid för barnen med vuxna oavsett om barnen finns i hemmet, hos dagmamma eller går på förskola.

Vi vill satsa på mer vuxna i förskolan för att på så vis kunna minska barngrupperna och erbjuda mer tid för barnen. Vuxna som har tid att lyssna, trösta, bära, läsa sagor, baka sandkakor, rabbla bokstavsramsor, dvs göra allt det som våra barn behöver även när föräldrarna själva inte har möjlighet.

KD som har barnen i fokus är både partiet för valfrihet åt familjen och bättre kvalitet i förskolan. Vårt arbete syftar genomgående till att skapa förutsättningar för mer tid med barnen och den som önskar är varmt välkommen att bli medlem och delta i vårt viktiga arbete.

Malin Appelgren (KD)