• Vi säger nej till extremism

”Extrema rörelser är på frammarsch i världen, i Europa och i Sverige. Solna får aldrig bli en grogrund för extremism. Därför ska staden ta fram en strategi som motverkar radikalisering och som tar avstamp i ett avståndstagande från politisk och religiös extremism”, skriver Samuel Klippfalk (kd) tillsammans med Alliansens gruppledare.

Att vara tolerant och accepterande betyder inte att vi ska vara toleranta mot extremism. Varje generation måste vinnas för tolerans och demokrati och det finns ingenting som säger att Solna är vaccinerat mot någon form av extremism. Därför väljer vi i Solna att vara uppmärksamma och arbeta förebyggande.

Solna får aldrig bli en grogrund för extremism. Därför ska staden ta fram en strategi som motverkar radikalisering och som tar avstamp i ett avståndstagande från politisk och religiös extremism. Alla våra verksamheter för barn och ungdomar ska ha rätt verktyg för att kunna jobba förebyggande. Det gäller att motverka segregation, utanförskap och arbetslöshet eftersom det är miljöer där dessa idéer lättare kan frodas.

Vi ska ta radikalisering på stort allvar. En radikaliseringsprocess kan gå snabbt och vi behöver därför ständigt vara vaksamma på sådana tendenser. Återvändande IS-krigare ska precis som andra kriminella ställas inför rätta och dömas i domstol och efter avtjänat straff kunna få samma insatser som andra brottslingar. Stockholms stad har valt en annan väg, de vill ge dessa extremister gräddfiler, såsom förtur i bostadskön och det är inte en väg vi i Solna tänker ta.

En kommun kan med hjälp av lagen tvångsomhänderta radikaliserade ungdomar men vi saknar i dagsläget kunskap att avradikalisera extremister. Därför behöver vi samverka mellan olika nivåer och med olika aktörer i samhället. Vi behöver exempelvis samarbeta med frivilliga organisationer och ha en nära dialog med de religiösa samfunden. Ett led kan vara att inrätta en länsgemensam avhopparverksamhet men staten måste också ta sitt ansvar för att utveckla kompetens att hjälpa personer ur extremism. Sedan får kommunerna se till att kunskapen sprids. Det är viktigt att vi hjälps åt i dessa svåra frågor eftersom all kunskap inte kan finnas i varje kommun.

Vi vet att det förekommit viss aktivitet i Solna som kan tyda på propaganda för den radikala terrororganisationen Islamiska staten (IS) och det är viktigt att vår personal har en god kännedom om markörer och symboler som florerar i extremistiska organisationer. Alla vet hur ett hakkors ser ut och reagerar med ryggmärgsreflexen men hur många av oss vet hur en symbol för IS ser ut? Här ligger en av utmaningarna.

Lika viktig som att hålla kunskapen om förintelsen levande är att tidigt slå ner på tendenser och romantiserande av religiös och politisk extremism. Varje nivå i samhället måste bidra med sin del. Vi är beredda att ta vårt ansvar!

Pehr Granfalk (m), Kommunstyrelsens ordförande, Solna

Marianne Damström-Gereben (fp), Kommunalråd, Solna