• Ja tack till ett mer jämställt samhälle!

I dag är det den Internationella kvinnodagen. Det vill vi uppmärksamma eftersom det fortfarande finns skäl för att arbeta för ett mer jämställt samhälle. Ett exempel på vad Kristdemokraterna i Huddinge gör för att förbättra jämställdheten är att vi den här vintern har satsat på jämställd snöröjning.

– Då det oftast är män som tar bilen medan kvinnor ofta går, cyklar eller ta bussen har vi bestämt att gång- och cykelbanorna samt bussvägar ska plogas före övriga vägar. Vi anser att det är viktigt att underlätta för gång- och cykeltrafikanterna eftersom det är lättare att köra bil i en decimeter snö än det är att gå eller cykla i den, säger Tomas Hansson (KD), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Kristdemokraterna i Huddinge vill dessutom uppmärksamma dagen med ett flygblad för att berätta vad partiet vill göra både på riks- och EU-nivå. Bland annat vill Kristdemokraterna införa en samtyckesparagraf i sexbrottslagen samt jobba för att andra länder inom EU ska tillämpa den svenska sexbrottslagen. En annan viktig punkt att jobba för är att styrelser och ledningsgrupper ska ha en jämn könsfördelning. Kristdemokraterna anser att kvinnors makt i näringslivet och på arbetsmarknaden ska spegla den kompetens som kvinnor besitter.flygblad