Nu bygger vi två nya förskolor i Huddinge!

Efter beslut av kommunstyrelsen på senaste sammanträdet den 6 mars så kommer nu två nya förskolor att byggas i Huddinge, en i Sjöängen i Trångsund och en i Balingsnäs i centrala Huddinge.
    Förskolan i Sjöängen kommer att byggas i två våningar och kunna inrymma totalt 8 avdelningar och ha plats för upp till cirka 160 barn. Det är Huddinge Samhällsfastigheter AB som äger tomten och förskolan beräknas stå klar till andra halvåret 2021. I samband med öppnandet kommer den fristående förskolan Friskus att ta över nuvarande förskolan Sjöängens lokaler.

Den nya förskolan i Balingsnäs kommer att byggas där den ganska slitna förskolan Balingsnäs ligger idag. Under tiden som den nya förskolan byggs kommer barnen att få vara på förskolan Fjällbacken 2, 400 meter bort. Den nya förskolan kommer att kunna inrymma totalt 8 avdelningar och ha plats för upp till cirka 160 barn, vilket innebär ett nettotillskott av förskoleplatser om ca 80.

– Vi kristdemokrater prioriterar också mindre barngrupper i förskolan, och genom dessa byggnationer kan utrymme skapas för att minska barngrupperna. Vi ser mycket positivt på att två nya förskolor byggs då vi vill se till barnens behov och barnens främsta i alla situationer och när kommunen växer behövs det fler platser, säger Karl Henriksson (KD), kommunalråd och tills nyligen ordförande i förskolenämnden.