• Åbjörnsson och Hallberg: Äldre trängs ut från politiken

Rolf ALH

Den äldre delen av Sveriges befolkning saknar i dag rättvis representation i riksdagen. 25 procent av befolkningen får hålla till godo med 2 à 3 procent i det folkvalda parlamentet. Det skriver Rolf Åbjörnsson och Leif Hallberg på Svenska Dagbladets debattsida Brännpunkt (2 aug), båda riksdagskandidater (KD) för Stockholms län respektive Stockholms stad.
    Att åldras är som att bestiga berg. Man blir lite andfådd men man får mycket bättre utsikt.
    Den erfarenheten gjorde Ingrid Bergman och vi är många som gjort den efter henne. De vidare vyerna – parade med ett långt arbetslivs erfarenheter har våra politiker börjat upp-täcka. Allt fler i regeringskretsen likaväl som i oppositionen lutar åt att vi bör förlänga vårt yrkesliv – och det inte enbart för att tillfredsställa skattmasen. Detta är bra, men det finns ett undantag: politikernas egen sfär. Där är erfarenheten och de vidgade vyerna sällan efterfrågad, påpekar Åbjörnsson och Hallberg.
    I Sverige har nu drygt 25 procent av de röstberättigade – runt 1 845 000 personer – fyllt 65. I somliga valkretsar närmar sig andelen 30 procent och i vissa kommuner hela 40 procent. Dessa nära två miljoner väljare är kraftigt underrepresenterade i~Sveriges riksdag. Vid riksdagsvalet 2010 var endast sex av de 349 invalda ledamöterna 65+, strax under 2 procent alltså. Motsvarande siffra för USA:s senat är 39 procent.
    I en stor majoritet, 23 av 29, av Sveriges riksdagsvalkretsar gick inte en enda riksdagsplats, i något parti, till någon som fyllt 65 år. Av Stockholms läns 38 riksdagsmandat gick endast 10 ordinarie platser till någon som ens fyllt 50 år. Som jämförelse hade drygt hälften av ledamöterna i Australiens parlament, 74 procent av USA:s representanthus och 89 procent av medlemmarna i USA:s senat fyllt 50 år.

Yngre före äldre
    Frågan är varför äldre kandidater konsekvent hålls tillbaka av partierna. Före varje person som fyllt 65 år ställer riksdagspartierna på valbara platser personer som inte fyllt 30 på riksdagslistorna. Av landets knappt 5 800 kandidater i höstens val kommer 774 män och kvinnor, 13,3 procent av kandidaterna, att ha fyllt 65 år. Endast en handfull av dem står på valbar plats och bara tre av dem som fyllt 65 toppar en valsedel i~ett valdistrikt med riksdagsplats i dag, påpekar Åbjörnsson och Hallberg.
    När Sverige, Europa och världen står inför större kriser än på mycket länge räcker inte god vilja för att lösa problemen. Det krävs erfarenhet; erfarenhet från ett yrkesverksamt och aktivt liv, erfarenhet från att ha varit med vid tidigare kriser och en livserfarenhet som bara springer ur ett långt liv.

Kryssa politiker med livserfarenhet
    Decennier av yrkes- och livserfarenhet är svåra att ersätta med att läsa böcker eller se på filmer. Medan andra världskriget, Kubakrisen, järnridån och Koreakriget för somliga politikerbroilers är historia, var det för oss en verklighet som präglade vår barndom och uppväxt. Vi var aktiva under Kubakrisen, det kalla kriget, upprustningen, sex-dagars-kriget, Pragvåren och kommunismens härjningar i Östeuropa. Våra värderingar och erfarenheter är präglade av den historia många politiker saknar, helt enkelt därför att de inte var med när det hände, framhåller artikelförfattarna.
    Riksdagen behöver större representation från människor med stor erfarenhet också av den akademiska världen, näringslivet och från senior offentlig förvaltning. Det vore utmärkt om fler väljare tog möjligheten att kryssa politiker med stor livserfarenhet från ett långt yrkesliv utanför politiken, betonar Rolf Åbjörnsson och Leif Hallberg i sitt debattinlägg i Svenska Dagbladet.

Läs hela debattartikeln på SvD Brännpunkt:
    Äldre trängs ut från politiken