• Almedalens löfte till pensionärerna från Göran Hägglund

goranhagglund-03
    Göran Hägglund sa i sitt tal i Almedalen att Kristdemokraterna vill ha en äldreboendegaranti som innebär att alla som är över 85 år själva ska få avgöra när det är dags att flytta till ett äldreboende. Den egna upplevelsen av sin situation måste få spela större roll. Vi lever längre och det är fantastisk. Men med stigande ålder ökar ohälsan liksom risken för ensamhet, otrygghet och social isolering. De flesta kommunerna tar hänsyn till detta i sina bedömningar men inte alla. Fler exempel har uppmärksammats där äldre nekas plats i särskilt boende trots att de själva upplever vardagen som mycket otrygg. Bara vetskapen om att den egna tillvaron ligger i någon annans händer kan vara tillräckligt för att skapa otrygghet.
    Kostnaderna är enligt Hägglund svåra att beräkna men landar någonstans mellan 500 och 900 miljoner kronor.
    – I dag måste man vara utomordentligt skröplig för att få en plats på äldreboende. Många bor så kort tid att det börjar få karaktär av vård i livets slutskede, säger Hägglund enligt en artikel i Dagens Nyheter (30 juni) efter träffen med press i Almedalen.
    Det här kommer att vara ett prioriterat krav från Kristdemokraterna när Alliansens valmanifest ska förhandlas fram. Då ska även finansieringen lösas.
    Reformen ska ske genom en ändring i socialtjänstlagen via statsbidrag till kommunerna som ger personer över 85 år rätt till en särskild boendeform om de upplever att hemtjänsten inte räcker. Om KD får sin vilja igenom införas från den 1 januari 2016.
    – Vi tror att det handlar om ett par tusen personer så det är inte jättemånga men för den gruppen är det av största betydelse och även för anhöriga som ofta är oroliga. Det blir en värdigare situation för våra äldsta medborgare. Är man 85 år eller äldre och ber om ett äldreboende då ska man få det, säger Göran Hägglund.

Läs hela Göran Hägglunds tal i Almedalen HÄR