• Så kan äldre förbättra minnet

Träning och fysisk aktivitet kan förbättra minnet hos personer över 60 år. Det visar en internationell studie där forskare från Karolinska Institutet deltagit. – Ännu en rapport som bekräftar att förebyggande hälsovård är så viktig, kommenterar Europeiska Seniorunionens hedersordförande Leif Hallberg.

Leif Hallberg

Redan tidigare har forskningen visat att konditionsträning ökar blodgenomströmningen i hippocampus, den del av hjärnan som är viktig för minne och inlärning, enligt en rapport som Dagens Nyheter återger (14 okt 2014).
    Den nya studien, där personer som var 60 år eller äldre, tre gånger i veckan tränade i individuellt anpassade 30-minuterspass på löpband, eller fick stretcha eller göra muskelavslappande övningar, visar att träning också påverkar minnesförmågan positivt.
    I båda grupperna mättes blodflödet i hippocampus och dess volym, liksom episodminnet, som också brukar kallas händelseminnet. Och i båda grupperna kunde man se effekt.
    – Här får vi nu återigen en vetenskaplig rapport som bekräftar att vi med förebyggande hälsovård kan förbättra våra kroppsliga och mentala förmågor. Även lätt träning och fysisk aktivitet (men regelbunden!) kan ge goda resultat, kommenterar Leif Hallberg.
    – Vi har förstås som individer ett eget ansvar för detta men samhället – staten, landstingen och kommunerna – borde också kraftigt satsa på den förebyggande hälsovården. Det är moraliskt rätt gentemot den växande äldrebefolkningen men också god ekonomi för hela samhället, tillägger Leif Hallberg.